Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Thomas van Aquino

christelijke middeleeuwse filosofie; Aristotels + christelijke leer

Basisprincipe

- duidelijk onderscheid tss geloven en weten

- door de Openbaring (bijbel) leren we eeuwige waarheden kennen die we kunnen geloven

- met verstand: nooit verder dan waarschijnlijkheid

- wil en gevoel ondergeschikt

‘Theoloog Thomas’

- neemt aan dat God bestaat en uit het niets geschapen werd

- neemt aan dat de mens een onsterfelijke ziel heeft, ‘zuivere vorm’ (cfr. Aristoteles)

en niet kan sterven door lichamelijke dood

- ziel bestond niet (cfr. Plato), maar werd bij bevruchting door God geschapen

-> Hoe komt deze ziel-in-lichaam nu aan kennis? -> filosoof Thomas

‘Filosoof Thomas’

- geen kennis als herinnering (cfr. plato), maar kennis door zintuiglijke waarneming

- alles in het verstand is eerst in de zintuigen geweest

- geopenbaarde waarheden aanvaarden volstaat niet, verstand en zintuigen gebruiken

Transcendent vs immanent
- transcendent: dat wat de materiële werkelijkheid overstijgt, bovennatuur ‘geloof’

- immanent: dat wat in de mens zelf aanwezig is ‘denken’

=> samen in één werkelijkheid (= geloof + menselijk denken)

- door ons denken deze natuurlijke orde te begrijpen (inzicht -> uitzicht, zinzicht)

5 godsbewijzen -> causalititsprincipe, er moet een eerste oorzaak van alles zijn.

Visie op geld en goederen -> geld als vergemakkelijking van ruil, niet privé, winst

Lees meer...

Islam

Avicenna - trachte Aristoteles en neoplatonisme te verbinden

- ‘het boek van de genezing der ziel’ , ketterij, te rationeel

Averroës - verwerkte Aristoteles’ filosofie

- veel nadruk op het kritische denken (ketterij)

Lees meer...

Joden

Historisch kader - Joden na 70n.C. kennen een culturele bloei in rijk v Islam

- ‘politiek van respect en tolerantie’ want voorlopers (relativering)

Historisch nut - onderhouding Griekse traditie

- vragen stellen ivm godsdienstive overlevering en rationele denken

Gabirol - denkbeelden vanuit neoplatoonse traditie

Maimonides - filosofie van Aristoteles verder
- mbv verstand: waarheden van de Bijbel kunnen vinden

Lees meer...

Neoplatonisme: Plotinus

hellenisme, laatste klassieke filosoof

Geloof in het Oergoede of ‘het Ene en het Al’

- kan men met verstand niet leren kennen

- dmv emanatie (uitstraling, uitvloeiing) schept het de Wereldgeest of ‘Nous’, de wereld vd ideeën

-> laagste trap van emanatie = zuivere stof, het Boze, absolute tegenstelling tot Ene

Zintuiglijke wereld = bedriegelijke afschuwing (cfr. Plato)

- Wereld v ideeën kunnen we niet leren kennen omdat we met ons lichaam aan de materiële wereld verbonden zijn

- ziel is in het stof gevallen, trachten eruit op te staan -> ‘extase’ -> met geestelijke in contact

Joden en arabieren: na 3e eeuw, duizend jaar geen westerse filosofie.
antwoord = ‘dark ages’ , primitief
Hoe is filosofie vd oudheid bewaart gebleven? -> joodse en arabische cultuur

Lees meer...

Stoïcisme: Zeno van Citium

hellenisme, verrijkte multiculturele Griekse beschaving sedert Alexander de Grote

Basisprincipe - teruggaan op Socrates

- waarheid, deugd > welstand, gezondheid, leven

Verwant met cynici = overtuiging meeste mensen hypocriet, vooral hun profijt

 bewijzen goed kunnen leven zonder welstand: arm, eenvoud

Stoïcijnen gingen niet zo ver.

Natuurwetten voor altijd vast, geen toeval - aanvaarden alles een begin en een einde
- geen pessimisme, maar bescheidenheid

Centrale plaats mens

- alles bestaat voor de mens (God is zelfs een deel vd wereld, wetgever)

- elk mens stuk goddelijkheid (Socrates’ daimonion)

- mens heeft vrije wil, in harmonie met natuur of niet (keuze)

Volmaakte menselijke vrijheid

- niet door uiterlijkheden laten beïnvloeden (pijn, gevangenschap, dood)
-> kunnen menselijke waardigheid niet wegnemen

- bereiken door passies te leren beheersen

Eerste radicaaldemocratische leer -> men beschouwde echt alle mensen als gelijken

Lees meer...

Aristoteles

filosofie als wetenschap

Studie van de logica -> ontdekte een antaal syllogismen

De leer van de categorieën

- verschillende opzichten waarin men het kan hebben over iets

- metafysica, vragen die na de studie van natuur kunnen gesteld wdn

- onderscheid stof en vorm -> basis materialisme-idealisme

 zoektocht wisselwerking tss stof en vorm met hiërarchie
-> bovenaan staat God, denken van het denken, onbewogen eerste Beweger

Indeling filosofie tss theoretische vakken, praktische vakken, poëtische vakken
-> kern universiteitsprogramma’s

Mensvisie - door zijn lichaam met de planten-/dierenwereld verbonden

- door zijn verstand wordt hij echt ‘menselijk’ ; inzicht -> uitzicht, zinzicht

- goede leven: juiste manier ontwikkelen van talenten

Economie en ethiek

idee ‘inbeddingstechniek’ reeds door Socrates en Plato

- rechtvaardigheid en matigheid voorkomt dat men zich eindeloos wil verrijken

dit laatste is een dreiging (chrematistiek)

- verhaal over Midas

Realisme - niet overdrijven

- dosis gezond verstand (relativeerbaar)

- gevaarlijk: het bemoeilijkt het ongewone, creatieve -> ‘saaie boel’

Lees meer...

Plato

‘eerste idealist’

Eerste principe = ideeënleer ; niets is zo volmaakt als het idee

- de echte ‘werkelijkheid’ is dat ideaal

- wat wij realiteit noemen is slechts een zwakke afschaduwing (cfr. allegorie van de grot)

- via begrippen tot de wereld kunnen opstijgen bewijst onsterfelijkheid ideeën

- boek ‘Pheadrus’: ziel als driespan: rede (wagenmenner) zorgt voor evenwicht bij handelen (paarden)
- ene zijde: onze wil (nobele paard) - goede ziel

- andere zijde: onze lust (weerspannige paard) - slechte lichaam

Tweede principe = kennisleer ; alleen maar kennen door wereld van ideeën te herinneren

- hoogste idee: ‘schoon-goede’, verwezenlijkt in God

- moeite die mensen id grote moeten opbrengen om zich te bevrijden

=> ‘intense nadenken over het ware’

=> vergt veel discipline (thumos) om verleidingen (epithumos) te weerstaan

- eens kunnen bevrijden, niet meer zo evident om zich bezig te houden met ‘gewone menselijke aangelegenheden’

Derde principe = deugdenleer ; orde en harmonie van de ziel te bereiken

- deugden zijn leidraad bij politieke handelen vr verwerkelijken utopische staat

- door ‘natuurlijk ongelijkheid’ verschillen per stand:

* boeren/arbeiders: bescheideniheid, gehoorzaamheid, matigheid

* soldaten/ambtenaren: dapperheid, moed

* heersers: praktische wijsheid
-> gezamenlijk: rechtvaardigheid!

- staat dus door filosofen geleid

Samengevat: - minderwaardigheid van materiële werkelijkheid

<-> wereld vd geest

 ideale maatschappij: heel hiërarchisch, ondemocratisch

- vaak gebruikt om machtsverhoudingen te verdedigen

<-> werkelijkheid niet als enige optie beschouwen, denken over andere

Lees meer...

Socrates

Filosofie = kritisch onderzoeken van het menselijke denken en handelen -> ‘afdalen’

en de vorming van de jeugd

-> Socratische methode: vragen stellen met wederzijdse interesse, naar elkaar luisteren

=> Gevolg: socratische ironie; publiek autoriteiten ‘bespotten’ mbv vragen

Basisprincipe = maieutiek of ‘geestelijke bevallingstechniek’

- waarheid zit in ons verborgen, geboren laten worden
- niet aangenaam kan hem niet verweten worden in zijn opinie

- juiste inzicht -> goede handelen (uitzicht) en het ‘schone’ (zinzicht)

Juiste inzicht? - jezelf kennen -> weten wat te doen om ‘juist’ te leven ; daimonion herkennen

- geweten leren herbeluisteren; valse behoeften ontmaskeren en verwerpen
-> minste nodig hebben

Polis (staat)? - bestuurd door filosofisch gevormde mensen
-> grootste moralist aller tijden

Nut voor filosofie? - nadruk op individu (daimonion)

- maieutiek blijft gelden voor morele,niet voor geneeskunde, fysica,...

Lees meer...

Voor socrates; oerstof of ordenende principe

materialistisch, realistisch

Thales van Milete - ging verder dan toegepaste wetenschap

- als eerste vraag naar oerstof

- ijs, water, wolken -> alles uiteindelijk uit water

Anaximenes - oerstof: lucht

- water vloeibaar geworden lucht, vuur verfijnde lucht

Heraclitus - oerstof: vuur is sleutel tot geheim van heelal, verandert alles substanties

- oerstof niet meer zo belangerijk, vooral principe van voortdurende verandering; ‘zijn -> worden’

- ordenende principe = logos (het woord) ; het eeuwige verstand

ontwikkelt zich doorheen alle tegenstellingen
‘alles is voortdurend in verandering’

=> telkens een conflict -> nieuwe dingen uit ontstaan

- zin-zicht: wijsheid leren inzien en zich er naar schikken -> rust -> geluk

=> begin van dialectische denken (Hegel)

Parmenides - tegenbeweging van voortdurende verandering: zoektocht blijvende, eeuwigdurende principe

- verandering is slechts schijn en bedrog (slechts een opinie)

Heraclitus: dynamiek progressief

Parmenides: ontkenning dynamiek conservatief

Zeno van Elea - trachtte schijnbare verandering te ontmaskeren

(Achilles en de schildpad-> geen rekening met snelheid)

Turkije (Thales, Heraclitus): natuurwetenschappen, inductief, empirisch, ervaring, experimenteel

Zuid-Italië (Parmenides, Zeno): mathematice, deductief, rationalistisch, verwondering, veel minder experim.

Protagoras - sofisten, sceptische revolte tegen beide stromingen
- niet overtuigd van absolute tegenstellingen, mens in middelpunt

mens is maatstaf van alle dingen

- relativisme: absolute waarheid is een illusie, mensen verschillen

- techniek van het argumenteren (sofisten waren handige redenaars)

Lees meer...

Wat is filosofie?

Philein = smachten naar, beminnen

Phileo = bemin

Philos = vriend

Sofia = wijsheid

Filosofie als uitzonderlijk vak, onderscheid

in die tijd: - alle vormen van denken door filo-sofen

- antwoord op vragen, tot dan toe dr mythologie/godsdienst of opzij

-> dr priesters, -essen, dichters

pas zinvol en mogelijk: zeker niveau van materiële beschaving

=> Griekse handelssteden: kleine minderheidsgroep van bevoorrechte burgers

vs mythe: als correct aanvaarde, maar niet-gefundeerde voorstelling van zaken

=> nieuwsgierigheid + groeiende ervaring (reizen, contacten andere culturen)

=> drijfveer wetenschappelijk & filosofische denken

vs godsdienst: zelfde vragen, andere methode

=> beperking tot kritisch-rationele benadering

=> geen plaats voor bovenmenselijke openbaring

=> verwerpt niet noodzakelijk de geopenbaarde waarheden (cfr. god)

geen natuurlijk vijanden, vijandigheid is periodegebonden
=> veroordeling tot atheïsme

=> filosofie dienstmeid van theologie; verscherping

=> filosofisch dogmatisme vs godsdienstig fundamentalisme

vs ideologie: samenhangend, vaak verstard mensbeeld, door autoritaire, absoluut gezag

=> doel: traditionele zuilen in stand houden

=> uitweg? -> filosofie in actief-pluralistische context

Verschillende benaderingswijzen

Bv.: ahv beeld waarin we zijn opgegroeid (christelijk, niet-kerkelijk, joods, islam, …)

=> drie fasen om tot de filosofie komen

  1. 1. geleefde/geëxisteerde mensbeeld:
    => ouders en omgeving
    => vrij onbewust
  2. gesproken mensbeeld:
    => bij overgang kindertijd -> jongvolwassen
    => ‘kiezen’ voor geleefde mensbeeld, nog niet zo bewust als voorgesteld
    => wél eerste keer dat openlijk gekozen wordt
    => veel mensen niet verder dan deze fase
  3. besproken mensbeeld:
    => kritisch verwerpen of opnieuw kiezen
    => vereist een dieper inzicht en moed
    => gaat vaak zware offers (vroegere groepssteun, geborgenheid)

Daarom; ontwikkeling van filosofische denken volgen ahv reeks vooraanstaande filsofen
Wij beperken ons tot westen, niet omdat superieur (oorlogen, kolonialisme), maar daarin opgegroeid

Indeling - Beschrijvend: het zijn en de mens

- Normatief: inzicht, uitzicht, zinzicht

Kenmerken - gevaarlijk: je overschrijdt het bestaande, botsing met machthebbers of orde

- nutteloos op praktisch niveau; hindert onlogisch of onethisch te handelen

- noodzakelijk: zonder menselijke vrijheid onmogelijk, evolutie,in vraag stellen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen