Menu

Actie-visie (informationele benadering)

Tot de actie-visie behoren zaken als:

  • Het schrijven van een personeelsblad, nieuwsbrief, nieuwsartikel op intranet, directiespeech, etc.
  • Het (laten) ontwikkelen van een introductievideo voor nieuwe medewerkers;

Het bijhouden van een intranet met elektronische mededelingen;

Maar ook:

  • Grootschalige bijeenkomsten, die bedoeld zijn om mensen te informeren over een onderwerp c.q. hen te motiveren.
  • Zorgen voor corporate promotiemateriaal voor de eigenmedewerkers als t-shirts met het bedrijfslogo, muismatjes, etc.
  • De actie-visie is gefundeerd in theoretische opvattingen die communicatie zien als ‘information transfer’: het efficiënt en effectief overbrengen van informatie aan doelgroepen.
Lees meer...

Een visie op interne communicatie

een samenhangend stelsel van variabelen die de interne communicatie beschrijven in de context van de organisatie. Ze is gefundeerd op theorieën van (interne) communicatie en vormt voor de praktijkbeoefenaar het vertrekpunt, referentiepunt én steunpunt van haar werk.

Lees meer...

Identificatie met de organisatie

De behoefte informatie hangt in de derde plaats sterk af van de mate waarin iemand zich identificeert met de organisatie.

Het onderstaande model (Bekooij) laat zien waarmee groepen in een organisatie zich het meest identificeren.

  • Zo is te zien dat medewerkers zich het sterkst identificeren met het eigen team, veel minder met hun unit en divisie en het minst met de organisatie als geheel.
  • Voor de directie geldt het omgekeerde: zij identificeert zich het sterkst met het bedrijf als geheel en nauwelijks met afzonderlijke teams.
  • Het middenmanagement en het divisiemanagement vervullen een tussenrol.
Lees meer...

Irrationele blokkades

Onderlinge, irrationele problemen die het invoeren van nieuwe manieren van informatieoverdracht van medewerker naar manager in de weg kunnen staan:

  • Angst om zaken/problemen naar ‘de machtige baas’ te communiceren.
  • Managers zijn vaak ontvankelijk voor open feedback van medewerkers.
  • Managers geven soms aan weinig tijd te hebben om naar medewerkers te luisteren.
  • Taalproblemen. De taal op de werkvloer is anders dan de taal van het strategisch management.
  • Medewerkers vinden dat het bijhouden en ordenen van informatie in allerlei systemen en formulieren hen te veel tijd kost.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen