CIM
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.
Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.
Essentieel belang voor de advertentie-inkomsten.
Niet aantal gedrukte exemplaren, maar aantal verkochte en aantal lezers per nummer
Inkomsten: losse verkoop, abonnementsgelden, reclame, buitenopdrachten en overheidssteun.
Rechtstreekse subsidies: verdeeld onder de kranten via de BVDU, steun naargelang behoefte ipv evenredigheid om zo te vermijden dat grote kranten groter worden en kleine verdwijnen.
-> democratische waaier binnen de pers in stand houden. Betekent niet dat kranten afh worden vd regering.
Onrechtstreekse subsidies: fiscale en andere tegemoetkomingen vd overheid.
Gezien worden, maar ook gezien worden door de juiste doelgroep.
Bedrijven beginnen eigen publicaties of verspreiden huis-aan-huisfolders en adverteren niet meer in kranten, adverteren via het semantisch web (Web 3.0.)
Kranten moeten afstand nemen van het commerciële businessmodel, dat staat kwaliteitsjournalistiek id weg. (overleven op advertentie-inkomsten).
Kranten moeten gelezen worden omdat ze belangrijk zijn.