Menu

BESCHRIJF HOE CULTUUR WORDT OVERGEDRAGEN AAN WERKNEMERS.

1. Verhalen

Beschrijvingen van belangrijke gebeurtenissen of mensen die de geest van de organisatie weerspiegelen.

2. Rituelen

Herhaalde activiteiten die de waarden van de organisatie uitdrukken en versterken.

3. Materiële symbolen

Fysieke goederen die de organisatie onderscheiden

4. Taal

Acroniemen en jargon, uitdrukkingen en betekenissen van woorden die typisch voor een organisatie zijn.

Lees meer...

BESCHRIJF DE INVLOED VAN EEN STERKE CULTUUR OP ORGANISATIES EN MANAGERS.

- Culturen waarin belangrijke waarden diep en breed worden gedeeld.
- Hebben een sterke invloed op leden van de organisatie

Factoren die invloed hebben op de sterke cultuur

- Omvang van een organisatie
- Leeftijd van een organisatie
- Personeelsverloop
- Sterkte van de oorspronkelijke cultuur
- Helderheid van culturele waarden

-> Creëert een sterke betrokkenheid van het personeel
-> Helpt bij het werken en de socialisatie van nieuwe WN’s
-> Voedt betere organisatieprestaties door initiatief van personeel aan te moedigen

Lees meer...

BESCHRIJF DE 7 DIMENSIES VAN ORGANISATIECULTUUR.

- Organisatiecultuur
Het geheel van gemeenschappelijke opvattingen binnen een organisatie dat in hoge mate bepalend is voor hoe WN’s handelen


- De manier waarop we dingen doen
Bv. waarden, symbolen, rituelen, mythen, gebruiken, …

1. Focus op mensen (hoog - laag)

De mate waarin er bij managementbeslissingen rekening wordt gehoduen met de gevolgen voor de mensen binnen de organisatie.

2. Focus op teams (hoog - laag)

De mate waarin het werk rond team is georganiseerd, meer dan rond individuele personen.

3. Agressiviteit (hoog - laag)

De mate waarin WN’s een meer agressieve houding en onderlinge concurrentie dan samenwerking vertonen.

4. Stabiliteit

De mate waarin beslissingen en acties van een organisatie gericht zijn op het handhaven van de status quo.

5. Vernieuwing en het nemen van risico’s

De mate waarin WN’s aangemoedigd worden om vernieuwend te zijn en risico’s te nemen

6. Aandacht voor detail (hoog - laag)

De mate waarin WN’s worden verwacht dat ze nauwkeurig, analystisch en met aandacht voor detail te werk gaan.

7. Focus op resultaten (hoog - laag)

De mate waarin managers nadruk leggen op resultaten of uitslagen, meer dan op de manier waarop deze resultaten tot stand zijn gekomen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen