Menu

Loopbaanverloop

  • Exploration: Wat wil je gaan doen. G.I.A.W. = Getting Into the Adult World
    • In identity fase
  • Intimacy fase:Nadat je weet wat je zoekt (identity fase), dit proberen relatelen met anderen.
    • Networking: Je laten opmerken door zelf mensen te kennen en te leren kennen.
    • Professionele relatei (zelf niet voor gekozen) ó Privé-relatie: Het is vaak een gebrek als je dit verschil niet kan hanteren: enkel omgaan met mensen die je graag hebt beperkt je loopbaan.
    • S.D.= Settle Down: in een bepaalde expertise (niet in een bepaald bedrijf)
  • Generativity:is breed, voor iedereen verschillend = het gevoel deel uit te maken van een bepaalde generatie: ‘Hebben het voor een stuk gemaakt’
    • Mentors: als je in deze fase komt zie je mentors verdwijnen: Je wordt je er van bewust dat de vorige generatie is weggevallen en voelt de adem van de volgende generatie in je nek.
    • Growth: sommigen hebben hier geen last van en groeien gewoon door.
    • Maintenance: anderen vallen wat stil.
    • Stagnation: Nog anderen krijgen een crisis.
    • Verschil tussen droom en daad: de tijd wordt de kort om de droom nog te realiseren: droom bijstellen of droom toch nog najagen, dit leidt tot overacting en heeft een omgekeerd effect
    • B.O.O.M. = Becoming Ones Old Man: Geeft heel wat mensen het gevoel er alleen voor te staan, op eigen benen te moeten staan.
    • Peter principle:als we niet opletten in een organisatie wordt iedereen gepromoveerd tot op het niveau van hun incompetentie (kunnen de job niet aan).
      • Integrity: Einde van de loopbaan. Mensen hebben niet veel te verliezen en krijgen een grotere integriteit. Deze is er vaak niet meer door brugpensioenen.
Lees meer...

Mijn levenstaart

  • Vrije tijd: Volledig uit eigen wil
  • Engagement: Iets dat je in je vrije tijd doet dat een voordeel heeft voor derden.
  • Rolconflict: Je kan maar op elk moment op één plaats zijn. Hoe verdelen? => Fysieke aanwezigheid.
  • Instrumentele relatie: Je moet werken om geld te hebben om te leven en de dingen te doen die je graag doet
  • Compensatie:In de ene rol een andere rol compenseren:
    • Afstompend werk => creatiever in de vrije tijd
    • Leidinggevend werk => Thuis helemaal niet leidinggevend.
    • De enige rol waar we impact op hebben is de werkrol maar de andere rollen hebben er een grote impact op
  • Onderzoeksresultaten:De werkrol neemt bijna dubbel zoveel tijd in beslag dan het gezin.
    • Transitie vanuit de taart: we worden ineens verplicht meer tijd in een andere rol te steken, voorbeeld na een ontslag, een pensioen. “Zwart gat”: gros van de tijd wordt ineens niet meer ingevuld, het vergt tijd om daar aan te wennen
    • Soms wordt de werkrol ook een stuk gezien als engagementsrol.
Lees meer...

Het loopbaanproces

  • Loopbaantransities: 3 aspecten
    • Het einde of opportuniteit: Iemand die zijn ontslag niet heeft kunnen aanvaarden mag nog niet zoeken naar ander werk.
    • De neutrale zone: Geen andere beslissingen nemen in het leven bij jobverlies => verandering van het waardepatroon. Op het einde van de neutrale zone moet het waardepatroon terug vastliggen.
    • Het nieuwe begin
  • Kritieke levensmomenten:
    • Biosociale cyclus: Gevecht tegen de leeftijd, mentaal en fysiek aftakelen.
    • Werk cyclus: job verliezen/ promotie krijgen
    • Familiale cyclus: voortplantingscyclus, bv. Krijgen we een kind, kinderen die het huis verlaten, samenwonen.

Lees meer...

Wie evalueert wat?

  • Internal Equity theorie: Outut ik/ Input ik < Output ander/Input ander
    • Gebrek in retentie: in eertst instantie probeert men de eigen output te verhogen daarna intput verlagen of ontslag nemen.
    • Alles is perceptie: “Cognitieve dissonantie”: Iemand die iets moet doen dat hij niet graag doet, probeert de realiteit te veranderen. Als dat niet lukt verandert hij zijn perceptie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen