Classroom management
- Gepubliceerd in Psychologie
technieken die gebruikt worden om een veilige en positieve leeromgeving te creëren en te behouden, en die relatief vrij zijn van gedragsproblemen.
technieken die gebruikt worden om een veilige en positieve leeromgeving te creëren en te behouden, en die relatief vrij zijn van gedragsproblemen.
De eerste paar weken geeft al een beeld voor beoordeling voor het hele studiejaar. Het milieu in de klas is er een met veel factoren. Het is erg belangrijk voor de leraar om orde en harmonie in de klas te brengen door het verkrijgen en het vasthouden van de samenwerking (cooperatie) binnen een klas. Dit is veel meer dan alleen verkeerd gedrag bestraffen.
Vier algemene stadia van klas-management:
een benadering die een combinatie maakt tussen het academisch leren en persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Dit hoeft helemaal niet extreem te zijn. Scholen zijn veilige plaatsen en geweld komt slechts zelden voor.
Preventie is het beste antwoord.
een coöperatieve structuur waarin ieder lid van een groep verantwoordelijk is voor het uitleggen/lesgeven van andere groepsgenoten over een stukje van het materiaal.
Leraren onderschatten het aantal bullying gevallen op school.
Een onderhandelstrategie voor leerlingen van 5 stappen:
een leerstrategie om en om materiaal samenvatten en de samenvatting bekritiseren.
een aanpak waarbij groepen van 2 of 3 leerlingen het vragen naar en het beantwoorden van elkaars vragen na een les of presentatie.
een afspraak/organisatie waarin leerlingen in een groep werken en maken met het leren winst op basis van het succes van de groep.
Het verschil hierin van de aanpak van Piaget/Vygotski in tabel 11.1, blz 488.
Er zijn ook nadelen in het leren binnen een groep of met groepen:
Het aanmoedigen van interactie kan door een aantal technieken:
Een echte coöperatieve groep heeft een aantal kenmerken:
een manier om om te gaan met mensen die verschillen respecteren, autoriteit delen en bouwen aan gezamenlijke kennis van zichzelf en anderen. Dus het samen werken met mensen met een gezamenlijk doel.
samen werken en parallel werken met anderen om een gezamenlijk doel te bereiken.