Cooperative learning
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 737 keer
een afspraak/organisatie waarin leerlingen in een groep werken en maken met het leren winst op basis van het succes van de groep.
Het verschil hierin van de aanpak van Piaget/Vygotski in tabel 11.1, blz 488.
Er zijn ook nadelen in het leren binnen een groep of met groepen:
- Vaak maken mensen het werk snel af, te snel zonder goed na te denken.
- Misverstanden worden vaak gesteund en niet opgelost.
- Het gaat vaak meer over de interpersoonlijke relatie dan het leren.
- Mensen laten de ’expert’ in de groep vaak het werk doen, en zijn zelf passief.
- Statusverschillen worden vaak vergroot ipv verkleind.
Het aanmoedigen van interactie kan door een aantal technieken:
- Reciproque vraagspelling (uitwisselen van vragen stellen).
- Reciproque lesgeven (ook een uitwisseling van samenvattingen en uitleg)
- Pair-share: met paarleren die begrip delen
- Jigsaw: wanneer iemand van de groep in een andere klas komt en meedenkt en mee conclusies maakt.
Een echte coöperatieve groep heeft een aantal kenmerken:
- Interacteren face-to-face
- Positieve interdependance
- Individueel verantwoordelijk
- Collaboratieve skills
- Houden zicht op groepsproces.