Menu

Cooperative learning

Deel dit artikel:

een afspraak/organisatie waarin leerlingen in een groep werken en maken met het leren winst op basis van het succes van de groep.

Het verschil hierin van de aanpak van Piaget/Vygotski in tabel 11.1, blz 488.

Er zijn ook nadelen in het leren binnen een groep of met groepen:

  • Vaak maken mensen het werk snel af, te snel zonder goed na te denken.
  • Misverstanden worden vaak gesteund en niet opgelost.
  • Het gaat vaak meer over de interpersoonlijke relatie dan het leren.
  • Mensen laten de ’expert’ in de groep vaak het werk doen, en zijn zelf passief.
  • Statusverschillen worden vaak vergroot ipv verkleind.

Het aanmoedigen van interactie kan door een aantal technieken:

  • Reciproque vraagspelling (uitwisselen van vragen stellen).
  • Reciproque lesgeven (ook een uitwisseling van samenvattingen en uitleg)
  • Pair-share: met paarleren die begrip delen
  • Jigsaw: wanneer iemand van de groep in een andere klas komt en meedenkt en mee conclusies maakt.

Een echte coöperatieve groep heeft een aantal kenmerken:

  • Interacteren face-to-face
  • Positieve interdependance
  • Individueel verantwoordelijk
  • Collaboratieve skills
  • Houden zicht op groepsproces.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen