Menu

Autoriteit principe

Bij iemand die autoriteit heeft, brengt dat andere percepties teweeg. Bijv. ‘Milgramexperiments’.
Autoriteit geeft bevel en diegene volgt het bevel op. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid opgevolgd. Soms gaat dit tot de dodelijke uitersten.

Lees meer...

Liking principe

the more people like you, the more power you have over them. Kan gekoppeld worden aan:

Familiarity (mere exposure, hoe meer herhaald, hoe meer je iets liket) Halo effect: mooie mensen zijn slim, eerlijk, vriendelijk, overtuigend

Similarity: hoe meer mensen met je overeenkomen, des te meer je ze mag

Integration: jezelf met een doel geliefd maken bij iemand anders. Bijv. complimenten geven, etc. Indirect associations zorgen hiervoor. Bijv. het dragen van een shirt winnend voetbalteam (BIRGing). Een andere vorm is affect transfer. We dragen graag positief nieuws over, omdat de boodschapper daarmee onbewust ook positiever gewaardeerd wordt. Slecht nieuws waardeert een boodschapper slechter (MUM-effect)

Tupperware: je nodigt vrienden uit die jou ‘liken’ en bovendien is er reprociteit omdat jij een feestje geeft.

Lees meer...

Sociale validatie

meer mensen, want hoe meer mensen, des te beter de plek zal zijn. Bijv. het maken van rijen in nachtclubs, waardoor het lijkt dat een club erg vol is.

Bystander effect: er vanuit gaan dat in een grote groep anderen wel ingrijpen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen