Menu

J.S. MILL

=> leeft in cultuur van Engelse gentlemen en hier bevinden zich volgens hem de juiste pleasures.

LIBERTY => idee van persoonlijke vrijheid
UTILITY => grootste nut voor grootst mogelijk aantal

=> gaat het idee van de nutsfunctie kwalificeren. Welke pleasure willen we?

In zijn ogen: vroeger => utilitarisme = phylosophy of pigs

Hij stelt: het moet gaan over de juiste pleasure. Welk plezier is beter?

=> de eenvoud/duidelijkheid en het brutale van Bentham valt weg bij hem en het wordt complexer. Het neigt terug naar Aristoteles: Wat is het juiste leven?

Voorbeeld: Publiek dronkenschap = wettelijk verboden.
Mill zegt: Solitary drunk zijn moet kunnen, het hoort bij onze vrijheid. We moeten eens kunnen falen en ons eens kunnen vergissen.

zit duidelijk soort van GROEI-IDEE in:

Het juiste plezier kan je bereiken door vrijheid en te groeien.

!Het gaat hier wel niet over algemene vrijheid, maar functionele vrijheid om te kunnen groeien als persoon!

=> AUTONOOM INDIVIDU: iemand die zeker graad van zelfstandigheid heeft bereikt en die zichzelf beperkingen gaat opleggen.

- HET PRUDENTIALISME (staat lijnrecht tegenover dit idee van Mill):

=> gaat nadenken over limiet van eigenbelang:

“Minimaliseer de pain en maximaliseer uw nut volgens uw self-interest” domineert in de economie.
MAAR: dat eigenbelang gaat altijd in strijd komen met de moraal.

=> Er is straf nodig en geen zelfgroei zoals bij Mill. De pain factor van de brutale straf zal hen laten doen wat ze moeten doen.

Vb. verhaal over Ring van Gyges (Plato)

De ring maakt het personage onzichtbaar en die kan nu onbestraft dingen doen want niemand ziet hem. Van zodra de strafdruk wegvalt, verdwijnt de moraal als sneeuw voor de zon en komt het eigenbelang naar boven!

- Waarom doen we dat niet vaker zo helemaal dronken zijn op straat en meer aan eigenbelang denken als de hoeveelheid blauw op straat toch zo klein is?

Of ander voorbeeld: je hebt geld nodig…
1) geld verdienen 2) geld lenen 3) oud vrouwtje overvallen

Ons eigenbelang is al grotendeels bepaald onder het topje van de ijsberg van de moraal (onzichtbaar), waar normen en waarden geïnternaliseerd zijn. Ze bevatten een complex aantal regels die geïncarneerd zijn in ons gedrag. Ze zijn uitgekristalliseerd voor ze naar boven komen en daardoor negeer je in het geval dat je geld nodig hebt de optie “oud vrouwtje overvallen”.

De wet wordt marginaa

Lees meer...

VERKLARING POPULARITEIT UTILITARISME

  1. Het sluit aan bij de diversiteit in de maatschappij
  2. Het heeft een semiwetenschappelijke benadering.
  • => En zo’n benadering was zeer aantrekkelijk in die tijd!
  1. Het kan gebruikt worden in een beleidssituatie (reden zie hierboven)
    Opmerking: in een beleidssituatie is het utilitarisme wel een klein beetje particularistisch. De Belgische staat zal namelijk voorkeur hebben voor de Belgen dan voor niet-Belgen.
Lees meer...

HET VERRUIMD CONSEQUENTIALISME

= mix van deontologische ethiek (sterk op individueel niveau) en consequentialisme (sterk op beleidsniveau).

IDEE: Als rechten of waarden belangrijk zijn moeten ze als doel van het handelen worden genomen.

Realiteit: ze zullen slechts onvolkomen kunnen worden gerealiseerd. Dan komt het er op aan onze belangen, rechten en waarden te hiërarchiseren in functie van onze overtuigingen. We moeten dus constant afwegen!

Cijfer- en wetenschappelijke gegevens kunnen ons hierbij helpen zolang ze maar gecombineerd worden met specifieke ethische overwegingen.

- Overgedetermineerd: keuzes waarin uit één opzicht die beslissing beter is en uit ander opzicht een andere beslissing beter is.
- Ondergedetermineerd: keuzes waar bij men over onvoldoende informatie beschikt, keuzes onder onzekerheid

Lees meer...

HET PREFERENTIE-UTILITARISME

  • Maximaliseren van plezier en minimaliseren van pijn is het klassieke hedonistische utilitarisme. Er is echter nog een variant die dat hedonistisch mensbeeld weglaat: PREFERENTIE-UTILITARISME
  • => Volgens dit utilitarisme trachten mensen zoveel mogelijk het goede doen, zonder daarom samen te vallen met het nuttige.
  • => Neigt al meer naar de deontologische ethiek maar het goede blijft wat je zelf verlangt. Dit is dus niet noodzakelijk authentiek goed.
  • Voorbeeld: Tot het uiterste gaan in een marathon om besttijd te verbeteren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen