Menu

Language, Reality & Communication

Vanaf dit punt nemen we afscheid van de epistemologie en gaan we verder in de ontologie. Waar de epistemologie ingaat op hoe we betrouwbare informatie kunnen verkrijgen gaat de ontologie in op hoe we verschillende objecten en haar verbindingen kunnen identificeren.

A common world; Het Idealisme van Kant tegen het Relativisme van Rorty.

Lees meer...

Implicaties Hume’s visie

De visie van Hume heeft de volgende implicaties :

Probleem van inductie

Er bestaat een problematiek bij het vinden van fundamentele wetten.

Mensen kunnen nooit de hele wereld ervaren, niet nu en niet later.

Als voorbeeld nemen we de stelling dat alle zwanen wit zijn; misschien is er op dit moment ergens in de wereld wel een zwarte zwaan of zal die zwaan in de toekomst geboren worden. Hierdoor kan de uitspraak niet finaal zijn.

Probleem van causaliteit

Zonder rationele beredenering kan je niet bewijzen dat er een causaal verband is tussen voorval A en voorval B. vanuit het emipiricisme kan enkel gesteld worden dat B na A is voorgevallen.

Gewoontes

Van empiricisme naar skeptisisme

Lees meer...

Criteria voor undoubtable knowledge

— Uit welke simpele ideeën is een complex idee gevormd?

— Kunnen deze simpele ideeën gereduceerd worden tot simpele impressies?

— Zijn deze simpele impressies op de juiste manier aan elkaar verbonden?

Als aan deze drie criteria is voldaan kan men spreken van undoubtable knowledge.

Lees meer...

Hume’s visie

Hume heeft 2 basisconcepten, namelijk:

1) Impressies

2) Ideeën

  • Impressies zijn gebaseerd op directe zintuiglijke waarneming
  • Ideeën zijn een samenvoeging van impressies

Verder onderscheidt Hume impressies in simpel en complex en daaruitvolgend uiteraard ook de ideeën in simpel en complex.

Bij een simpele impressie kan men de ervaring niet verder opdelen, zodat men bijvoorbeeld een kleur, geur of smaak specifiek denkt.

Een complexe impressie kan bijvoorbeeld een appel zijn, waaraan een bepaalde kleur, geur en smaak eigen is. Impressies en ideeën lijken overeen te komen.

Verder is er nog het concept van het “false idea”. Hiervan is sprake als een idee wordt geconstrueerd van verkeerde simpele impressies (vb. de vierkante appel).

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen