Merk
- Gepubliceerd in Economie
Bijv. naam of logo. Het merk is van belang vanwege de herkenbaarheid.
Bijv. naam of logo. Het merk is van belang vanwege de herkenbaarheid.
verstaan we alle activiteiten die gericht zijn op het bevredigen van de behoeften van de klant.
Een bedrijf heeft verschillende mogelijkheden om aan marketing te doen. Deze mogelijkheden worden marketinginstrumenten genoemd, vaak aangeduid als de vier P’s.
1. Productbeleid;
2. Promotiebeleid;
3. Prijsbeleid;
4. Plaatsbeleid;
verstaan we het deel van e totale omzet op een markt dat door een bepaald bedrijf wordt verzorgd.
Een onderneming kan een groot marktaandeel bereiken door zo veel mogelijk producten tegen een zo hoog mogelijke prijs te verkopen.
is de marktvorm waarbij slechts één aanbieder de voorziening van een bepaald goed verzorgd.
Monopolies kunnen op verschillende manieren ontstaan.
Een monopolist kan binnen zekere grenzen de prijs zelf vaststellen. Daarom wordt deze marktvorm gekenmerkt door prijszetting. De monopolist dient wel rekening te houden met de vraagkant van de markt. Bij een zeer hoge prijs wordt er immers niets meer verkocht.
Het grote nadeel van het monopolie – voor de klant – is dat de prijs te hoog en de dienstverlening te mager kan zijn in vergelijking met de situatie waarin concurrentie bestaat. Een monopolist probeert de prijs zodanig vast te stellen dat hij jaar in jaar uit een flinke winst maakt. Deze winst kan worden gebruikt om onderzoek te doen en innovaties door te voeren.
die in zijn blad, de Consumentengids, verslag doet van vergelijkend warenonderzoek en de aangesloten leden kan adviseren bij hun aankopen.
wanneer de gevraagde hoeveelheid niet reageert op een prijsverandering. Er geldt dan: Ev = o.
Op zeer korte termijn is de vraag naar veel producten volkomen inelastisch.
Ev <-1 (de vraag is relatief elastisch)
Ev >-1 (de vraag is relatief inelastisch)
is, reageert de gevraagde hoeveelheid weinig op prijsveranderingen. De procentuele verandering van de hoeveelheid is kleiner dan de procentuele verandering van de prijs. De waarde van de prijselasticiteit van de gevraagde hoeveelheid ligt dan tussen -1 en o.
Een relatief inelastische vraag komt vooral voor bij levensmiddelen: hoe noodzakelijker een goed,
des te inelastischer is de vraag.
geeft het verband weer tussen de prijs van een goed en de gevraagde hoeveelheid van dat goed, aangenomen dat het budget, de voorkeuren, de prijzen van andere goederen en het aantal consumenten gelijk blijft.
betreffen alles wat het leven aangenamer kan maken.
of basisbehoeften hebben betrekking op goederen die onmisbaar worden geacht in het dagelijks leven.