Conclusie
- Gepubliceerd in Psychologie
• WEL Hoofdeffect Alcoholpromillage
• WEL Hoofdeffect Stuurbekrachtiging
• WEL Interactie Alcoholpromillage × Stuurbekrachtiging
• WEL Hoofdeffect Alcoholpromillage
• WEL Hoofdeffect Stuurbekrachtiging
• WEL Interactie Alcoholpromillage × Stuurbekrachtiging
• WEL Hoofdeffect Alcoholpromillage
• WEL Hoofdeffect Stuurbekrachtiging
• GEEN Interactie Alcoholpromillage × Stuurbekrachtiging
Definitie Interactie-effect A × B
Als het effect van A afhangt van het niveau van B.
Anders: geen interactie-effect A × B. • symmetrisch: Interactie A × B = Interactie B × A I nteractie Stuurbekrachtiging × Alcoholpromillage?
Het effect van stuurbekrachtiging hangt niet af van
Alcoholpromillage. - Geen interactie.
• Grafisch kenmerk: parallelle lijngrafieken (met vs. zonder).
Middelen over de niveaus van alcoholpromillage.
Middelen over de niveaus van stuurbekrachtiging.
Effect van een factor na middelen (het gemiddelde nemen) over de niveaus van alle andere factoren.
• Hoofdeffect van factor A (Alcoholpromillage)
• Hoofdeffect van factor B (Stuurbekrachtiging)
• Interactie-effect A × B
• Stuurafwijking (y-as) als functie van beide factoren:
- Alcoholpromillage: x-as
- Stuurbekrachtiging: aparte lijnen ( Legenda) • Tabel met dezelfde informatie.
Efficiëntie. Bv. één experiment met drie factoren in plaats van drie experimenten met elk één factor.
• Generalisatie. Bv. het effect van alcoholpromillage geldt zowel voor auto’s met als zonder stuurbekrachtiging.
• Onderzoek interactie tussen factoren. Hangt het effect van alcoholpromillage af van stuurbekrachtiging?
• Volledig tussen-proefpersonendesign: A en B beide tussen-proefpersonenfactoren. Zes groepen.
• Volledig binnen-proefpersonendesign: A en B beide binnen-proefpersoonfactoren. Zes volgordes (bij Latin Square).
•Gemengd design (mixed design). Eén van de factoren tussen-proefpersonen; de andere factor binnen-proefpersonen.