Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Stuck in the middle

 Porter: opletten dat je niet tegelijk differentiator en kostenleider wilt zijn

The Discipline of market leaders
 2e opsplitsing in generieke strategieën
 ontwikkeld door Treacy en Wiersema
 Onderscheid tussen drie paden in marktleiderschap

Lees meer...

Differentiatie

 Proberen systematisch een ander, beter, boeiender aanbod te verzorgen
 Positionering: Je bent zo opvallend anders dat afnemer wel bereid is om meer te betalen voor hogere kwaliteit, betere service

 Trekken automatisch de juiste klantengroepen aan

Lees meer...

Kostenleiderschap (laagstekostenstrategie)

 Kostenleider = probeert systematisch de kosten te drukken, zodanig dat hij ook het goedkoopste aanbod kan garanderen
 Zorgen voor een structureel betere kostenpositie
 Verschillend van Low-end producer (= Een producent die heel goedkoop produceert maar meestal ten koste van de kwaliteit)
 Bij kostenleider-> consumenten niet het gevoel dat ze kwalitatief minder producten krijgen
 Grote meerwaarde kunnen creëren door verschil tussen verkoopprijs en kostprijs

Lees meer...

Hoe zullen we succesvol anders zijn ?

 Verdedigbaar concurrentievoordeel
 generieke positioneringsstrategieën
= Strategieën die los van de concrete producten of markten succesvol kunnen zijn
 Porter maakt onderscheid tussen 3 generieke strategieën

Lees meer...

Waar zullen wij actief zijn ?

 concurreren = willen winnen

Model van Porter
 Ordent de 5 krachten die vormgeven aan de concurrentie binnen elke industrie
 Echt succesvol zijn ? Goed verdedigbare plaats innemen in een aantrekkelijke industrie

 Hoe kom je te weten of een industrie aantrekkelijk is of niet ?
1. Macht van de leveranciers ?
2. Macht van de klant ?
3. Macht van het substituutproduct? Vijfkrachtenanalyse.
4. Macht van de toetreders?
5. Intensiteit van de huidige concurrenten?


Vijfkrachtenanalyse
 Je zult nooit iets belangrijks vergeten
 Als basis voor actie gebruiken
 Om bedrijfstakken te analyseren, niet individuele bedrijven

Strenghts SWOT-analyse
W
eaknesses  Analyse sterktes en zwaktes -> Interne analyse
Oppurtunities  Analyse Opportuniteiten en bedreigingen -> Externe analyse
T
hreats

Lees meer...

De grote strategische vragen

1. Waar zullen we actief zijn?
Op welke producten richt ik me ? Op welke markt ?
2. Hoe zullen we succesvol anders zijn?
Ken ik de basis van mijn succes ? Kan/Wil ik deze basis veranderen? Hoe ga ik me positioneren? Hoe ga ik concurreren? …
3. Met wie zullen we actief zijn ?
Met wie ga ik samenwerken ? Waar zitten mijn bondgenoten ? …

Lees meer...

Welkom in de wondere wereld van de strategen

 Manager moet ook bezig zijn met strategie
Strategisch: Omvattend, belangrijk, lange termijn, voordeel biedend, beter dan de anderen.
 Strategie = nomatief
 Sceptici zeggen: Strategie niet veel verschil, uitvoering wel !

Kenmerken goeie strategie
 Pro-actief
 Doet beseffen dat je niet alleen staat op het veld
 Maakt gebruik van eigen sterktes, dekt eigen zwaktes in, buit zwaktes van andere uit
 Maakt geen nodeloze vijanden
 Terreinkennis !

Lees meer...

Hoe en waarom zijn bedrijven ontstaan?

 Technologische-aanbodzijde
 1830: stoommachines ..
 Organisatie ontstaat wanneer een technologie gehanteerd moet worden die het individu of een familie niet aankan
 Organisaties werden beperkt in bestaansduur(beperkt tot welomschreven project)

 Sociologische verschuiving-aanbodzijde
 Rol van de vrouw in de samenleving

 1850: juridisch apart statuut
 Risico’s beperken

 Rechten voor iedereen
 Eigendom, leven, vrijheid  toegepast door bedrijven

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen