Menu

Samenvatting Hoofdstuk 4

  • Onderzoeksopzet is officieel de totale opzet van het onderzoek. Als het gaat om oorzaak gevolg relaties dan wordt de term versmald tot de deelverzameling van kwantitatieve ontwerpen voor causale samenhang. De opzet staat zo los van vragen, respondentselectie, instrumentconstructie, validiteits- en betrouwbaarheidskwesties. Voor deze betekenis wordt opzet gebruikt.

  • Bij het kiezen van het onderzoeksdesign gaat het om het inrichten van de studie zodat onderzoek/causaliteit vragen beantwoord kunnen worden.
  • Onderzoek naar een interventie valt onder verschillende noemers; observationeel, passief-observationeel, non-experimenteel of non-interventie-onderzoek.
  • Kenmerkend aan observationeel onderzoek is dat er een interventie wordt onderzocht, maar dat er geen enkele mogelijkheid is voor de onderzoeker om zelf te doen aan toediening hiervan. Kan observeren NIET manipuleren.
  • Als twee factoren confounded zijn, dan zijn zij onontwarbaar in de respondenten en kunnen we niet weten of de verhoogde kans aan de ene factor of aan de andere factor moet worden toegeschreven.
  • Idealiter zou de onderzoeker zelf interventie moeten kunnen toedienen; interventie regisseren. Dit kan slechts in bepaalde gevallen (ethiek).
  • In een quasi experimenteel onderzoek heeft de onderzoeker controle over de interventie.
  • De onderzoeker heeft geen controle over de samenstelling van groepen.
  • Experimenteel onderzoek heeft die controle wel. De onderzoeker controleert zowel de interventie als de samenstelling van de onderzoeksgroepen.
Lees meer...

Onderzoeksopzet

  • Als het onderzoek zo gepland is kan het onderzoeksplan geschreven worden. Als fondsen geworven worden is dit noodzakelijk. Het onderzoeksplan bevat:

  • Beschrijving van het probleem dat het onderzoek probeert op te lossen

  • Vraagstelling met deelvragen

  • Literatuuroverzicht, hieruit moet blijken dat de onderzoeker de materie beheerst en geen belangrijke onderzoeken mist.

  • Bij beleidsrelevant onderzoek is het aan te raden de recente beleidsnota’s in het literatuuroverzicht op te nemen. Vervolgens dienen de keuze van respondenten of analyse-eenheden, instrumenten, dataverzamelingsmethoden en analysemethoden besproken te worden.

  • Planning in tijd en financieel (in budget 5% onvoorziene kosten meenemen)
Lees meer...

Triangulatie

Iedere methode voor onderzoek heeft haar sterke en zwakke kanten. In die zin zou men kunnen zeggen dat bevindingen uit ieder onderzoek in zekere zin resultaat zijn van de gekozen methode. – Om de inherente beperkingen die aan het gebruik van welke methode dan ooit kleven te ondervangen, kan men niet op één methode vertrouwen, maar eenvoudigweg diverse methoden inzetten. Het op deze manier inzetten van verschillende nadrukkelijk verschillendsoortige methoden noemen we triangulatie.

  • Door inzet van deze als het ware driehoekige oogpunten blijft geen kant van het probleem onbelicht. Tezamen geven de drie methoden een compleet beeld van de problematiek. Bij gebruik van één methoden zouden vragen blijven liggen.

Lees meer...

Voor-, hoofd- en na-onderzoek

  • Het is een goede gewoonte om voordat het echte onderzoek van start gaat, het onderzoek op delen uit te testen. Tijdens de testfase kunnen nog veel verbeteringen worden aangebracht en worden niet alleen de instrumenten maar ook de onderzoekers uitgetest.

  • Ook handig is een proefonderzoek ofwel pilot study.

  • Bij bepaalde soorten onderzoek wordt na-onderzoek verricht. Met name bij kwalitatief onderzoek waar diverse sleutelpersonen worden bevraagd kan het voorkomen dat uit zo’n serie interviews geen consensus komt – in zo’n geval kan het nuttig zijn alle informanten bijeen te roepen en de antwoorden anoniem te laten presenteren.  Delphi methode niemand hoeft zich aangesproken te voelen of verplicht te voelen bij zijn oorspronkelijke standpunt te blijven.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen