Menu

Google AdWords: groen in plaats van geel

Deel dit artikel:

Google heeft op 16 juni zijn online reclamedienst AdWords alweer een nieuwe boost gegeven. De huidige update springt vooral in de kijker door de groene kleur die nu gebruikt wordt om de advertenties in de kijker te zetten in plaats van de gele kleur die hier voordien voor gebruikt werd. Maar wat is de reden hiervoor? Wij zochten het voor je uit.

Groen niet langer meer een test

Het minste dat je kunt zeggen, is dat Google bij het overschakelen van geel naar groen niet over een nacht ijs gegaan is. De nieuwe kleur werd eerst uitvoerig uitgetest. Wie Google regelmatig gebruikt, zal het zeker gemerkt hebben. De gele kleur rond het woord Adv. werd de laatste weken voor de verandering definitief van kracht werd, meer dan eens vervangen door groen. Zo was de zoekmachinegigant in de gelegenheid om de reacties van trouwe gebruikers te testen.

Waarom maakte geel plaats voor groen?

Het gele labeltje naast de url van de eigenlijke advertentie werd stelselmatig veranderd door een groen exemplaar. Hierbij werd doelbewust gekozen voor dezelfde kleur als deze die voor de link van de AdWords advertentie zelf gebruikt wordt. Op het eerste zicht kan deze beslissing tegenstrijdig lijken. Bij gebruik van dezelfde kleur voor zowel de AdWords link als het label, zou je verwachten dat het contrast dat nodig is om online reclame te doen opvallen, zou verminderen. Niets is minder waar.

De donkergroene kleur van het nieuwe label vormt een zichtbaar contrast tegen de witte achtergrond van het scherm. Hierdoor springen de advertenties makkelijker in het oog, zonder echter de ervaring van de Google gebruiker te storen.

Groen zorgt voor harmonie

Door de keuze van de groene kleur voor het label, wordt een harmonieus geheel gecreëerd. Hoewel de gele kleur van het oude label zacht oogde, werd het contrast met de rest van de advertentie dan weer groter, waardoor een storend effect ontstond. Dit had voor gevolg dat AdWords advertenties minder gelezen werden dan verhoopt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling wanneer je reclame wilt maken. Wie advertenties plaatst, bij Google AdWords of elders, wil dat deze gelezen worden door potentiële kopers. Door de keuze voor de groene kleur voor het label, werd de leesbaarheid en de aantrekkelijkheid van de online reclameboodschappen van Google vergroot.

Hoe minder voor meer kan zorgen bij AdWords

Door voor groen te kiezen, doet Google AdWords met grote waarschijnlijkheid een goede zaak. De advertenties staan bovenaan de zoekresultaten, maar vallen minder op. Hierdoor wordt de kans dat de reclame links worden aangeklikt door gebruikers die een bepaald product zoeken, net groter. De nieuwe look van de AdWords advertenties zorgen er namelijk voor dat de online reclame steeds meer op reguliere zoekresultaten lijken, waardoor ze meer gelezen zullen worden. En, dat is zowel voor Google AdWords als voor de adverteerder een goede zaak.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen