Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

De onrechtstreekse betaling en het bewijs van betaling

Nadelen van rechtstreeks betalen:

Schuldeiser en schuldenaar moeten elkaar ontmoeten om de betaling te kunnen afhandelen: dit brengt vaak een aantal praktische problemen en tijdverlies met zich mee.

Schuldenaar moet het bedrag in speciën bij zich hebben -> niet veilig.

Om financiële transacties, via een financiële instelling te kunnen uitvoeren moeten één of beide partijen een “zichtrekening” hebben bij die instelling.

Belangrijkste evoluties in het bankwezen (naast fusies):
- De vermindering van het aantal kantoren en agentschappen
- Het ontstaan van de “self-banks”
- Het promoten van self-banking via de telefoon of internet

Lees meer...

Het kwijtschrift of de kwitantie

Is een afzonderlijk document dat door de schuldeiser wordt ingevuld, als bewijs van betaling van een schuld. Document wordt bewaard door schuldenaar. Schuldeiser houdt boekje bij met kwitanties. Linkerdeel = stam en blijft in boekje vast => schuldeiser weet voor wie, waarom en wanneer hij kwijtschriften heeft uitgeschreven. Rechterdeel is voor de schuldenaar.

- Volgnummer van het document in het boekje
- Bedrag voluit in letters
- Bedrag in cijfers en de munteenheid
- Reden van betaling
- Identiteit van de schuldenaar en de schuldeiser
- Datum en handtekening van de schuldeiser

Lees meer...

De kwijting

Gebeurt door de schuldeiser op een bestaand document, dat wordt bewaard door de schuldenaar, als bewijs van betaling:

  • „voldaan‟ of „betaald‟
  • Handtekening van schuldeiser
  • Schuldeiser vermeld zijn naam en hoedanigheid, ook voor wie hij tekent of in wie zijn naam en de datum van ondertekening

Bij cheque: kwijting bij onrechtstreekse betaling, maar is alleen het bewijs van afgifte van de cheque. Het rekeningafschrift is het bewijs van betaling.

  • „Voldaan met cheque nr…‟
  • Datum
  • Handtekening van de schuldeiser
Lees meer...

Het kasstrookje

Wordt afgegeven bij de betaling aan de kassa. Bevat volgende gegevens:

‐ Datum
‐ Geleverde goederen
‐ Prijs en hoeveelheid
‐ Btw-code
‐ Totaal betaald bedrag

Het is geen rechtsgeldig bewijs van betaling in rechtszaken en voor de btwadministratie, want het is niet gepersonaliseerd -> gekweten factuur vragen.

Lees meer...

De rechtstreekse betaling en het bewijs van betaling

De rechtstreekse betaling gebeurt in contanten (chartaal geld). Er is geen tussenkomst nodig van een financiële instelling.


Andere betalingsmogelijkheden: giraal geld: ze kunnen worden ingeschakeld door een persoon die houder is van een rekening bij een financiële instelling.

Lees meer...

De betaling

Factuur wordt opgemaakt door de verkoper in ten minste 2 exemplaren. Het origineel voor de koper (BTW-administratie), en de kopie voor verkoper (verantwoordingsdocument in de boekhouding).

Factuur geeft informatie over: de aard en de prijs van de geleverde goederen, het tarief
en bedrag van de btw, het totale te betalen bedrag en de vervaldag.

Vormen van betaling:

  • Rechtstreekse betaling: in speciën
  • Onrechtstreekse betaling: met betalingsdocumenten, kaarten, elektronisch... -> de tussenkomst van een financiële instelling is vereist.

Een contante betaling is niet hetzelfde als een betaling in contanten. De betaling in contanten kan direct gebeuren OF op termijn (met een afgesproken vervaldag).

Lees meer...

In de praktijk

Levering franco thuis -> verkoper heeft meestal eigen transportmiddelen
Levering af magazijn -> verkoper meestal geen eigen vervoermogelijkheden

  • Verkoper spreekt transportmaatschappij aan, betaalt de kosten en rekent ze nadien door aan de koper op de factuur. Koper betaalt aan de verkoper en niet aan de transportmaatschappij -> FRANCO
  • Koper spreekt vervoermaatschappij aan, en betaalt het vervoer aan de vervoersmaatschappij -> NIET FRANCO

Leveren onder rembours -> goederen worden slechts afgegeven tegen betaling van de prijs van de goederen en de verzendingskosten. Meestal het geval wanneer de verzending per post gebeurt.


Een leveringsbon wordt 2 keer ingevuld: voor koper en verkoper.

Lees meer...

Af magazijn

De eigendomsoverdracht gebeurt bij de verkoper. Vervoer is onder risico van de koper. De prijs bevat enkel de prijs van het goed.

Lees meer...

De levering

= het ter beschikking stellen van de koopwaar door de verkoper aan de koper.

De levering houdt eigendomsoverdracht in -> bepalen waar de levering precies plaatsvindt is belangrijk.

Lees meer...

Nut van de bestelbon

Voor de koper: nakijken of de levering en bestelling overeenkomen, bestelbon vergelijken met de factuur. Het is nuttig om een kopie van de bestelling te houden.

Voor de verkoper: goederen klaarmaken voor levering en de factuur opstellen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen