Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Equity price channels

2 kanalen die invloed hebben op de aandeelprijzen: tobins q theory van de investeringen en de wealth effects van consumptie

a.i. Tobins q Theory: invloed monetair beleid op waarde van aandelen.

Q= marktwaarde van een bedrijf / boekhoudkundige waarde.

- Als q hoog is dan is de marktwaarde hoger dan de boekhoudkundige waarde. Ze krijgen dan meer geld voor hun bedrijf dan het waard is en kunnen dan met die meerwaarde meer investeren. (goedkoop geld)

- Als q laag is: geen investeringen. Als bedrijven vers kapitaal willen wanneer q laag is kunnen ze goedkoop een ander bedrijf opkopen

M↑  Pe ↑  q ↑  I ↑   ↑

Intrest daalt  obligaties minder aantrekkelijk dan aandelen  prijs aandelen stijgt (Pe)  leidt automatisch tot stijging q  en dus tot stijging investeringen

a.ii. Wealth effects: consumptie ligt vast aan levensmiddelen die vastliggen aan kapitaal en financiele rijkdom. Die financiele rijkdom wordt dikwijls bepaal door aandelen. Dus als aandelenprijzen stijgen stijgt de waarde van de financiele rijkdom en dus ook levensmiddelen en consumptie stijgen.

M ↑  Pe↑  wealth ↑  consumption ↑  Y ↑

a.iii. Housing and land price channels

Stijging huisprijzen  stijging Tobins Q  stijging productie huizen  stijging wealth  stijging consumptie

Lees meer...

Exchange rate channel

Met de groeiende wereldhandel is de wisselkoers een belangrijk transmissiemechanisme geworden.

Als intrest daalt worden deposito’s minder aantrekkelijk. Ook deposito’s in vreemde deviezen worden minder aantrekkelijk.  daling in dollar-deposito’s  depreciatie van de dollar (E daalt)  De lagere waarde van de eigen munt maakt dat eigen goederen goedkoper zijn dan vreemde goederen  stijging van net exports(NX) en output

M↑  i ↓  E↓  NX ↑  Y ↑

Lees meer...

Transmissiemechanismen

1) Traditionele intrest-rate channels

= waren standaard voor meer dan 50 jaar. Waren basis voor keynesiaans model dat algemeen werd aangenomen.

M↑ i↓  I ↑  Y↑

Stijging van monetair beleid  reële intrest daalt wat de kost van kapitaal doet dalen  Investeringen stijgen  Stijging output

Investeringen kunnen hier ook slaan op gezinsuitgaven.

Belangrijk is dat het hier over reële rente gaat, op lange termijn omdat die invloed heeft op uitgaven.

Sticky prices zijn belangrijk zodat de reële rente wordt beïnvloed.

Hoewel de nominale rente 0 kan zijn, kan men de reële rente beïnvloeden

M↑  Pe ↑  ∏e↑  i ↓  I↑  Y↑

Money supply doen stijgen  expected price level kan stijgen  expected inflation stijgt  reële intrest daalt

  • Daardoor dus geen Liquidity Trap tijdens The Great Depression
  • Niet iedereen akkoord met dit kanaal

2) Andere price channels

Kritiek op vorige manier is dat het enkel rekening houdt met 1 activaprijs: de intrest. Vooral buitenlandse handel en aandelen zouden moeten worden opgenomen in de transmissiemechanismen.

Lees meer...

Paper Mischkin

Het fiscaal beleid is niet langer het werkmiddel om de economie te stabiliseren omdat er twijfels bestaan rond het timen van fiscaal beleid, ook zijn er verontrustingen rond budgettekorten.

Lees meer...

Redenen:

  1. Binnen het utilitarisme is geen ruimt voor persoonlijke morele opvattingen
  2. zoekt naar het grootste geluk voor de grootste groep (= samenleving)
  3. universaliteitsprincipe
  4. universaliteitsprincipe
  5. deugdethiek geld voor alle mensen
  6. voor de grieken: nee; goedheid zit namelijk in de natuur van de mens.

Anderen: ja, deugden zijn maatschappij-afhankelijk

Lees meer...

Kritiek

  • Is – ought fallacy (naturalistic fallacy; normen maken uit feiten)
  • Logisch tegenargument
  • Vooruitgang is wel degelijk mogelijk
  • Welke morele opvattingen hangen we aan binnen een cultuur?
  • Wederom: pragmatisch realisme
    • Cultuur is nooit klaar
    • Weerstand (brute kracht, respecteren van grenzen)
    • Organisatie

Lees meer...

Ethisch relativisme

Ten aanzien van de geldigheid van morele waarden neemt het ethisch relativisme in hoofdzaak twee relativerende standpunten in:

  • Morele waarden zijn alleen toepasbaar binnen de context van individuele voorkeuren: ethisch subjectivisme.
  • Morele waarden zijn alleen geldig binnen cultureel bepaalde grenzen: cultureel relativisme

Het relativisme kan dus worden opgedeeld in:

1) Ethisch subjectivisme

2) Cultureel relativisme

Het ethisch subjectivisme gaat uit van de uitspraak “mijn gevoel zegt me…”; Moraal wordt gezien als een kwestie van smaak.

Het cultureel relativisme is eigenlijk het ethisch subjectivisme maar dan op een maatschappelijk niveau (iedere cultuur heeft zijn eigen moraal).

Hier wordt moraal gezien als gewoonte.

Lees meer...

Evaluatie deugdethiek

Sterke punten

  • Belang van morele ontwikkeling
  • Moraal is sterk verbonden aan concrete handelingen; deugdethiek is geen speculatieve theorie.
  • Geest én gevoel zijn belangrijk
  • Het belang van rolmodellen en voorbeelden

Zwakke punten

  • Niet in staat directe oplossingen te bieden voor dilemma’s
  • Dat het goede iets is wat in de natuur zit is moeilijk te bewijzen
  • Deugden kunnen gebruikt worden voor zowel goede als slechte acties

Lees meer...

Deugd en omgeving

Aristoteles: het individu is een sociaal wezen

A good polis is only possible by virtue of good citizens

Good citizens are only possible by virtue of a good polis

Een individu niet een geisoleerd eiland maar is onderdeel van verschillende handelingen

McIntyre (After Virtue, 1984)

Handelingen hebben interne en externe goedheden en doelen

Deugden vertellen je wat je moet doen om te kunnen excelleren in bepaalde bezigheden.

Iemand leert door te doen. Een goed leven kan behaalt worden door steeds dingen beter en beter te doen

Een goed leven is een actief leven; actief leven houdt in dat je constant actief bezig bent om je persoonlijke kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen