complementaire goederen
- Gepubliceerd in Economie
waarbij een verhoging in de prijs van een bepaald goed zorgt voor een kleinere vraag naar een ander goed.
waarbij een verhoging in de prijs van een bepaald goed zorgt voor een kleinere vraag naar een ander goed.
als het duurder worden van een bepaald goed ervoor zorgt dat de vraag naar een ander goed hoger wordt.
is de prijs, aangepast met de inflatie.
is gewoon de normale prijs die bijvoorbeeld in de supermarkt staat aangegeven.
houdt in wat de grenzen zijn van de markt op geografisch gebied, maar ook op gebied van aantal producten die geproduceerd en verkocht kunnen worden.
is een markt waar veel kopers en verkopers zijn die gezamenlijk de marktprijs bepalen en waar geen enkele koper op verkoper als individu een significante impact heeft op de prijs. Een noncompetitive market is een markt waar individuele bedrijven gezamenlijk de prijs kunnen beïnvloeden.
is het vaststellen van de kopers, verkopers en producten die ingesloten moeten worden in een particuliere markt. Verschillen in prijzen van een product kunnen arbitrage veroorzaken, watinhoudt dat er producten ergens goedkoop worden gekocht en daarna voor een hogere prijs weer ergens anders worden doorverkocht.
is de collectie van kopers en verkopers die door hun actuele of potentiële interacties de prijs van een product of een aantal producten vaststellen. Niet te verwarren met een industrie, wat de collectie is van bedrijven die dezelfde of nauw gerelateerde producten verkopen.
gaat over de samenkomende economische variabelen, zoals de groeisnelheid van de nationale output, rente, werkloosheid en inflatie.
gaat over het gedrag van individuele economische eenheden (consumenten, bedrijven, werkenden en investeerders) en over de markt die deze eenheden omvatten.