Menu

Communicatieplan opstellen

Corporate communicatie zoekt uit hoe communicatie specifieke strategische organisatiedoelen kan helpen bereiken en stelt een communicatieplan op om toekomstige communicatie-inspanningen te leiden  hoofd corporate communicatie en communicatiemanagers kiezen manieren waarop communicatie kan helpen algemene doelstellingen van het bedrijf te behalen

Lees meer...

Bedrijfsstrategie bepalen

Strategie bepaalt de richting en reikwijdte van een organisatie over LT zodat de organisatie voordelen kan behalen door de doelbewuste inzet van middelen binnen een veranderende omgeving, om te voldoen aan de behoeften van de markt en aan de verwachtingen van de stakeholders  dominante coalitie bepaalt ondernemingsstrategie en legt die vast in missie en bedrijfswaarden en een vijfjarenplan (beïnvloed door commerciële en andere verplichtingen waaronder verwachtingen van stakeholders, overheidsbeleid en andere issues die in de omgeving voorkomen)

Lees meer...

Het verschil tussen PR en marketing

Marketing

PR

Doelgroep

Markt / klanten / consumenten

Stakeholders

Voornaamste doel

Aantrekken en tevreden stellen van klanten door ruil van goederen en geld  winst maken

Vestigen en handhaven van positieve en gunstige relaties tussen verschillende groepen  LT-relaties

Gelijkenissen tussen PR en marketing

- Algemeen imago van de organisatie  elke actie moet passen in het kader van de organisatie (zowel commercieel als PR)

- Communicatie als een voortdurende dialoog met de externe wereld  externe communicatie

- Flexibiliteit van de organisatie en responsiviteit tegenover externe wensen en vragen  interactie: communicatiebeleid afstemmen om de wensen van de doelgroep

Lees meer...

Relatiemanagement vs reputatiemanagement

- Relatiemanagement

  • Relatie = relevant voor de stakeholders die een band hebben met het bedrijf (vb.: leveranciers, werknemers,…)
  • Relatiemanagement = term die gebruikt wordt als je een bedrijf hebt die vooral in bestaande stakeholders gaat investeren  bestaande relaties onderhouden
    • Relaties die al een band hebben met het bedrijf staan centraal
    • Vaak als synoniem voor PR

- Reputatiemanagement

  • Reputatie
    • Goed  bedrijf ondersteunen en onderscheiden van concurrentie
    • Relevant voor mensen die geen directe band met het bedrijf hebben
    • Commercieel geformuleerd concept  onderscheidend
  • Reputatiemanagement = nieuwe relaties aanknopen met stakeholders die enkel op de hoogte zijn van de reputatie van het bedrijf  investeren in toekomstige stakeholders

ð In de praktijk: beide termen door elkaar, maar de nadruk ligt op reputatiemanagement

- Spin = wat er ook gebeurt met het bedrijf, je blijft positief om je bedrijf toch te verkopen (~ mensen manipuleren en voorliegen)

  • Negatieve vorm van PR om ten allen tijden goed in de pers te komen en waarbij niet ethisch wordt omgegaan met de waarheid
  • Enorm gelinkt aan de politiek  bij politiek probeert men ook met veel blabla elk soort statement te verkopen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen