Menu

Definitie van corporate communicatie en belangrijkste termen

- Corporate communicatie = communicatie van de bedrijfswaarden (corporate values) in plaats van de promotie van consumentenproducten of –diensten

  • Gericht op andere publieksgroepen en stakeholders
  • Definitie volgens Van Riel
    • Corporate communicatie kan gezien worden als de orkestratie van alle instrumenten in het veld van de identiteit van de organisatie, zo aantrekkelijk en realistisch mogelijk zodat er een positieve reputatie gecreëerd wordt bij de stakeholders van de organisatie. Dit resulteert in een concurrentievoordeel voor de organisatie.

- Marketingcommunicatie = algemene communicatie

  • Bedoeld voor consumenten  consumenten worden als 2 groepen beschouwd

- Corporate communicatiemanager beheert:

  • Bedrijfsreputatie
  • Bedrijfsimago
  • Identiteit van de organisatie
  • Relatiemanagement
Lees meer...

Niveaus van effectiviteit

- Individuele beoefenaars: heeft de pr-adviseur bereikt wat er van hem/haar verwacht werd? Hoe was de kwaliteit en de aard van de relatie?  personen zelf

- Programmaniveau: wat was de input en output van het programma?  programma zelf

- Organisatieniveau: hebben de pr-inspanningen bijgedragen aan de organisatiedoelstellingen?  organisatie zelf

- Maatschappelijk niveau: heeft pr kunnen bijdragen aan het verbeteren van de samenleving in het algemeen?  link met MVO

Lees meer...

Dimensies van evaluatie

- Formatief: evaluatie vindt plaats tijdens het pr-programma/campagne  evaluatie van het proces

- Summatief: evaluatie wordt aan het eind van het programma uitgevoerd (in relatie met doelstellingen)  evaluatie van eindresultaat

- Doelvrij: evaluatie na een interventie, los van het programma of doelstellingen

Lees meer...

Het belang van evaluatie

- Systematische evaluatie om de betrouwbaarheid, beoordeling van effectiviteit van het programma en professionalisme te meten

- Evaluatie dient ter rechtvaardiging van het budget of de uitgevoerde actie

- Je krijgt feedback zodat je iets kan verbeteren  je kan alles evalueren

Lees meer...

Media-inhoudsanalyse

= volgen van de media en het verzamelen van persknipsels (zowel schriftelijk als visueel)  voor elk medium heb je een “call book” (noteren hoeveel keer een bepaald persoon in beeld komt, etc…)

- Moet systematisch gebeuren  iedereen doet het op dezelfde manier

- Materialen moeten aan een reeks criteria voldoen

- Gedurende een bepaalde tijdsperiode

Bedoeling: kwantitatief analyseren

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen