Menu

Positionering

= standpunt innemen, uzelf onderscheiden/differentiëren van de concurrent  opvallen tussen de meerderheid (kan moeilijk zijn)

In sommige sectoren is het puur de boodschap die kan zorgen voor een differentiatie

Lees meer...

Identiteit van de organisatie

- Identiteit = hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen ( dit verschil zo klein mogelijk proberen te houden)

  • Zoveel mogelijk controle over identiteit verkrijgen
  • Het geheel aan proactieve, reactieve en onbedoelde activiteiten en boodschappen van organisaties

- Soorten

  • Werkelijke identiteit  objectieve waarnemers (vb.: pers)
  • Intern waargenomen identiteit  corporate identity (vb.: werknemers)
  • Gewenste identiteit  een goed management denkt in termen van verandering wanneer dit nodig is

- Bestaat uit 3 elementen (Birkigt en Stadler)

  • Gedrag  totale gedrag van de organisatie
    • Geen woorden maar daden
    • Klantvriendelijk
    • Interne communicatie
    • Bedrijfsbeslissingen
    • MVO
  • Symbolen  huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding, wagenpark, vorm van verpakking, verpakkingsmateriaal,…
    • Visualisatie van de bedrijfsidentiteit
      • Visualisatie LT-strategie
      • Onderscheidend
      • Relevant
      • Tijdloos maar aanpasbaar
      • Bruikbaar in alle situaties
      • Logo  woordmerk – beeldmerk
        • Goed logo
          • Gemakkelijk herkenbaar
          • Vertrouwd en gewoon
          • Algemeen heersende mening opwekken bij doelgroep
          • Positieve gevoelens oproepen
  • Communicatie  alles wat er gecommuniceerd wordt (vb.: pers, publicaties,…)
    • Consistent met bedrijfsidentiteit
      • Provocerende bedrijven kiezen voor agressieve communicatie-aanpak

ð Spanningsveld tussen identiteit en imago

  • Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben van een organisatie
  • Imago en identiteit komen niet altijd overeen  het is de taak van PR om deze kloof te overbruggen
  • Hoe?
    • Door identiteit zo goed mogelijk te sturen
    • Door onbedoelde actie/communicatie te verminderen

Lees meer...

Imago van de organisatie

- Imago = indruk dat een individu op een bepaald tijdstip heeft van de organisatie  veranderlijk van individu tot individu

  • Er is een publieke opinie, maar vaak heb je specifieke imago’s bij verschillende doelgroepen

- Onderdelen van een imago

  • Materiële elementen = tastbaar (vb.: producten, service, winkels, fabrieken, communicatie, bedrijfsnaam, logo, verpakking, werknemers,…)
  • Immateriële elementen = geen rechtstreeks effect voor het imago, tripple-bottom line (vb.: ondernemings-, personeels- en milieubeleid, idealen en overtuigingen van het personeel, cultuur van het land, berichten in de media,…)

- Wat zit er in een imago?

  • Cognitieve laag: bestaat uit kennis van de mens, het ding/onderwerp  “wat weet ik?”
  • Affectieve laag: emoties betreffende de mens, het onderwerp  “wat voel ik?”
  • Visuele laag: wat je voor je ziet  “wat zie ik?”
  • Laag van oordeel: vormt ons oordeel over de mens  “wat vind ik?” (= belangrijk voor PR)

- Voordelen positief imago

  • Positieve consumentengevoelens bij nieuwe producten
  • Hogere prijzen
  • Consumententrouw  herhalingsaankopen
  • Positieve mond-tot-mondreclame
  • Aantrekken van goede werknemers
  • Gunstigere beoordelingen door financiële journalisten en analisten

- Overgaan tot actie

  • Het gewenste imago creëren  gewenste imago moet samenvallen met de onderneming/producten/diensten
  • Het imago opfrissen
  • Het imago veranderen
    • Niet door woorden, wel door ervaringen van mensen over het veranderde gedrag van de onderneming
    • Bestaand beeld veranderen is moeilijk (bijna onmogelijk)

Een lang opgebouwd imago kan in één klap vernietigd worden. Herstel van het imago kost enorm veel tijd eens de reputatie beschadigd is.

Lees meer...

Doelstellingen van corporate communicatie: stakeholders vs aandeelhouders

- Winst halen voor aandeelhouders

- Duurzame benadering van het bedrijfsleven dat relaties met een breed scala van stakeholders waardeert

  • Je moet er rekening mee houden welke gevolgen je hebt als bedrijf, ook op het milieu
  • Ook duurzaam omgaan met mensen  mensen beschouwen als kapitaal

- Transactioneel kapitaal  goederen en diensten in ruil geven

- Relationeel kapitaal  dit wordt meer en meer belangrijk. Investeren in duurzaamheid, investeren in relaties zodat je als bedrijf langer kan meegaan. Je opteert voor goede stakeholders die het beste voor hebben met je onderneming.

- Bottom line = succes meten in de waarde van de aandelen en het concurrentieel voordeel dat ze behalen

- Tripple bottom line = succes hangt af van de financiële prestatie (profit), maar ook van het effect op de natuurlijke omgeving (planet) en de sociale impact van de organisatie (people)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen