Menu

Relatiemanagement vs reputatiemanagement

Deel dit artikel:

- Relatiemanagement

  • Relatie = relevant voor de stakeholders die een band hebben met het bedrijf (vb.: leveranciers, werknemers,…)
  • Relatiemanagement = term die gebruikt wordt als je een bedrijf hebt die vooral in bestaande stakeholders gaat investeren  bestaande relaties onderhouden
    • Relaties die al een band hebben met het bedrijf staan centraal
    • Vaak als synoniem voor PR

- Reputatiemanagement

  • Reputatie
    • Goed  bedrijf ondersteunen en onderscheiden van concurrentie
    • Relevant voor mensen die geen directe band met het bedrijf hebben
    • Commercieel geformuleerd concept  onderscheidend
  • Reputatiemanagement = nieuwe relaties aanknopen met stakeholders die enkel op de hoogte zijn van de reputatie van het bedrijf  investeren in toekomstige stakeholders

ð In de praktijk: beide termen door elkaar, maar de nadruk ligt op reputatiemanagement

- Spin = wat er ook gebeurt met het bedrijf, je blijft positief om je bedrijf toch te verkopen (~ mensen manipuleren en voorliegen)

  • Negatieve vorm van PR om ten allen tijden goed in de pers te komen en waarbij niet ethisch wordt omgegaan met de waarheid
  • Enorm gelinkt aan de politiek  bij politiek probeert men ook met veel blabla elk soort statement te verkopen

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen