Menu

Neil Postman: “het medium is het paradigma”

  • interactiemiddelen = alle mogelijke middelen die ervoor zorgen dat er interactie kan zijn (algemener dan communicatiemiddelen)
  • De manier waarop individuen interageren wordt in grote mate bepaald door de communicatiemiddelen die ze hierbij gebruiken.
  • McLuhan: “the medium is the message” ~> het gebruik van het medium is niet neutraal, het legt zijn beperkingen en mogelijkheden op.
  • bv. televisie stuurt de wereld als geheel van fragmenten
  • Ieder medium legt aan de interactiedeelnemers die er gebruik van maken een impliciet wereldbeeld (paradigma) op, een manier van naar de wereld te kijken: ze richten de aandacht, ordenen ons bewustzijn, halen bepaalde verschijnselen naar voor en schuiven anderen naar de achtergrond.
Lees meer...

De verhouding tussen leefwereld en systeem

Leefwereld = de maatschappij voor zover zij in haar symbolisch bestaan gereproduceerd

wordt door op wederzijds begrip gericht handelen.

Leefwereld ~> communicatief handelen centraal

systeem ~> instrumenteel handelen centraal

Maatschappij staat als systeem los van de leefwereld (een identiteit die haar bestaan en

grenzen in stand wil houden d.m.v. uitwisselingsprocessen met haar omgeving). Leefwereld is

enkel een Umwelt voor het systeem.

TOCH systeem verbonden met leefwereld omdat het er voor een deel uit is voortgekomen

KEERZIJDE: hoe minder interacties via vanzelfsprekende normen geregeld worden ~> hoe

meer de snelle en efficiënte coördinatie in gedrang komt

 het op wederzijds begrip gerichte handelen wordt hier vervangen door van de taal losgekoppelde stuurmedia als geld en macht (interactie wordt efficiënter maar wordt losgekoppeld van kritische duiding)

~> speelruimte voor subsystemen van doelrationeel handelen: de maatschappij doet zich voor als een entiteit die zichzelf bestuurt d.m.v. onpersoonlijke, aan de greep van de betrokkenen ontsnappende, stuurmechanismen

theorie van de stuurmedia ~> verhouding tussen leefwereld en systeem: Deze verhouding is complex omdat het zowel het een als het ander is, nl. materiële reproductie-entiteit en uit de leefwereld verzelfstandigd subdomein.

Lees meer...

De materiële reproductie van de maatschappij

De rationele communicatie maakt het voortbestaan van de moderne, rationele samenleving mogelijk MAAR een maatschappij moet ook materieel gereproduceerd worden.

Maatschappijreproductie staat ook onder externe dwang van de natuur waarnaar de mens zich moet plooien. Materiële buitenkant kan dus niet naar goeddunken ingericht worden.

Niet alleen de materiële buitenwereld zelf maar ook het deel van de mij dat wordt ingericht in functie van een efficiënte materiële reproductie, vormt een voor handelenden vreemde en dwingende omgeving.

Systeem = deel van de maatschappij dat moet ingericht worden in functie van een efficiënte materiële reproductie

Lees meer...

Propositionele differentiatie van de taal

Zo kunnen we de maatschappelijke ontwikkelingen op lange termijn begrijpen.

sociale interacties in primitieve maatschappijen

Rituele bekrachtigingen van de groep, er bestonden slechts paleo-symbolen (symbolen met een niet-gedifferentieerde betekenis bv help)

De sociale, natuurlijke en subjectieve wereld waren niet te onderscheiden  uiten van kritiek op paleo-symbolen was gevaarlijk voor het voortbestaan van de stam

gaandeweg werd de structuur van de taal explicieter

de taal treedt in werking  symbiotisch contact van maatschappij en godsdienst wordt verbroken  er treden desintegrerende effecten op

paleosymbolen => gedifferentieerde grammaticataal

de voordien samenhangende functies => eigen structuren

De taal legt structurele beperkingen op aan de maatschappelijke reproductie

Drie expliciete aanspraken

  • de aanspraak op de waarheid ontbindt de voorstellingen uit de traditie (differentiatie van wereldbeeld en culturele sfeer)
  • de aanspraak op rechtvaardigheid ontbindt de autoriteit van de traditie (argumentieve, rationeel begrondde normen)
  • de aanspraak op waarachtigheid verhindert de loutere reduplicatie van de groepsidentiteit

In de mate de culturele reproductie, sociale integratie en socialisatie niet meer door “het heilige” gebeurt maar door de gedifferentieerde praktijk van het communicatieve handelen, gaat de religieuze gemeenschap over in een op samenwerking en communicatie aangewezen communicatiegemeenschap.

Lees meer...

Discursieve inlossing en ideale gesprekssituatie

Dit garandeert nog niet dat het wederzijdse begrip tot stand komt => de aanspraken moeten

ingelost, geaccepteerd worden.

Hoe? Wat maakt dat de gespreksdeelnemers aan een gesprek een consensus bereiken over hun

aanspraken? consensustheorie

In normale omstandigheden: worden de aanspraken zonder meer ingelost.

MAAR als én van de 3 wordt betwijfeld ~> argumenten aanvoeren om de aanspraken te staven

NIET de inhoud van de argumenten is van belang

WEL dat de betrokkenen weten dat ze ieder nieuw argument tot in het oneindige kunnen problematiseren

consensus door de openheid om te blijven argumenteren: consensus over een problematische aanspraak wordt dus niet zozeer afgedwongen door sluitende argumenten maar door de openheid om te blijven argumenteren

MAAR alle deelnemers moeten gelijke kansen hebben om aanspraken te maken en te problematiseren, zodat uiteindelijk geen vooroordeel aan thematisering en kritiek onttrokken blijft

Wederzijds begrip => ideale gesprekssituatie

Geen enkele aanspraak wordt in het echt zo grondig besproken en beargumenteerd

MAAR we anticiperen er wel op (anders zouden we nooit een wederzijds begrip kunnen bereiken)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen