Propositionele differentiatie van de taal
Zo kunnen we de maatschappelijke ontwikkelingen op lange termijn begrijpen.
sociale interacties in primitieve maatschappijen
Rituele bekrachtigingen van de groep, er bestonden slechts paleo-symbolen (symbolen met een niet-gedifferentieerde betekenis bv help)
De sociale, natuurlijke en subjectieve wereld waren niet te onderscheiden uiten van kritiek op paleo-symbolen was gevaarlijk voor het voortbestaan van de stam
gaandeweg werd de structuur van de taal explicieter
de taal treedt in werking symbiotisch contact van maatschappij en godsdienst wordt verbroken er treden desintegrerende effecten op
paleosymbolen => gedifferentieerde grammaticataal
de voordien samenhangende functies => eigen structuren
De taal legt structurele beperkingen op aan de maatschappelijke reproductie
Drie expliciete aanspraken
- de aanspraak op de waarheid ontbindt de voorstellingen uit de traditie (differentiatie van wereldbeeld en culturele sfeer)
- de aanspraak op rechtvaardigheid ontbindt de autoriteit van de traditie (argumentieve, rationeel begrondde normen)
- de aanspraak op waarachtigheid verhindert de loutere reduplicatie van de groepsidentiteit
In de mate de culturele reproductie, sociale integratie en socialisatie niet meer door “het heilige” gebeurt maar door de gedifferentieerde praktijk van het communicatieve handelen, gaat de religieuze gemeenschap over in een op samenwerking en communicatie aangewezen communicatiegemeenschap.