Bedoelde effecten
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- duurzaamheid
- uniformiteit
- waarde meten (a.d.h.v. universele maatstaf)
- makkelijke transporteren en stockeren
Philosophie des Geldes: een samenleving die overschakelt op geldeconomie ondergaat een diepgaande transformatie (geld verandert het leven drastisch)
Ruimer dan de communicatiemedia (middelen die expliciet bedoeld zijn om boodschappen over te brengen) in de strikte betekenis ~> zowat alle voorwerpen die mensen gebruiken wanneer mensen met elkaar omgaan (om hun handelingen op elkaar af te stemmen).
Interactiemiddelen hebben in het algemeen een belangrijke invloed op de aard van de interactie.
“Understanding media” (McLuhan): deze interactiemedia hebben onze samenleving diepgaand beïnvloed.
Massamedia ~> informatie met een ongelooflijke snelheid over enorme afstanden transporteren.
Actualiteit is niets anders dan de gelijktijdigheid van informatie. Als er geen medium is om de actualiteit te creëren, bestaat ze eenvoudig niet (constructivistisch karakter)
Cultuur wordt door ieder nieuw communicatiemiddel opnieuw geschapen. Ze brengen stuk voor stuk een bepaalde ordening in de wereld aan. Uitdrukking aan een bepaalde opvatting van de werkelijkheid.