Menu

Grootte van de klas

  • Kinderen die consistent in kleinere klassen gezeten hebben (13 tot 17 leerlingen) (van kindertuin tot in het 3e leerjaar) doen het later beter (voor rekenen en lezen bv.) dan kinderen die in klassen van normale grootte gezeten hebben
  • Verklaring :
    • Met minder kinderen spendeert de leerkracht minder tijd aan discipline en meer tijd in individuele aandacht
    • Kinderen doen beter mee aan het klasgebeuren en hebben een hogere concentratie
    • Kinderen hebben een positievere houding tegenover school
Lees meer...

Tweetalig onderwijs

  • In Canada 7% van de lagere schoolstudenten in: onderdompeling of taalbadprogramma’s (‘immersion’)
     Engelstalige kinderen krijgen les in het Frans
  • Tweetalig onderwijs = integreren van moedertaal in het onderwijs
     bv. in de VS: Spaans

2 meningen:
 Tijd dat gespendeerd wordt aan de moedertaal leidt af van de prestaties voor de Engelse
taal, wat cruciaal is voor succes op school en op het werk
 Eveneens instructies geven in de moedertaal toont aan dat die taal eveneens gerespecteerd
wordt + het voorkomt het gevaar van ontoereikende taalbeheersing in de twee talen
(‘semilingualism’ doordat ze de eerste taal verliezen omdat ze de tweede taal aangeleerd krijgen)

  • Indien twee talen geïntegreerd zijn in het leerplan, dan leren de kinderen van minderheidsgroepen de tweede taal beter.
  • Wanneer leerkrachten enkel spreken in een taal die kinderen amper begrijpen, vertonen de kinderen frustratie, verveling en terugtrekking
  • Probleem in de VS: andere talen (bv. het Spaans) worden niet gewaardeerd in de samenleving
Lees meer...

Tweetalige ontwikkeling

Kinderen kunnen tweetalig worden op twee manieren:

- Door beide talen tegelijk te leren op jonge leeftijd

  • Werkt het best

- Door eerst de eerste taal te leren en daarna de tweede

  • Hier duurt het over het algemeen 3 tot 5 jaar om de tweede taal vloeiend te spreken

Ook voor de ontwikkeling van de tweede taal is er een gevoelige periode : ergens in de kindertijd, continue daling van bereikte niveau in functie van latere aanvangsleeftijd

Tweetalig zijn heeft positieve gevolgen voor de ontwikkeling:

  • Beter in aandacht, redeneren, conceptvorming en flexibiliteit
  • Denken meer na over taal
  • Kinderen transformeren zonder moeite hun fonetisch bewustzijnsvaardigheden van de ene taal naar de andere

Lees meer...

Pragmatiek

= de communicatieve kant van taal

> Ze geven een preciezere beschrijving van voorwerpen (tussen gelijkaardige voorwerpen)
bv. i.p.v. “de rode schoenen” zeggen “de rode schoenen met witte streepjes aan de zijkant”

> Ze hebben meer verfijnde communicatiestrategieën
bv. oudere kinderen zijn er beter in om dingen te krijgen die ze willen. Zoals wanneer een ouder weigert om een gewenst iets te geven, gaan de 9 jarigen hun tweede verzoek veel vriendelijker doen. Door het vriendelijk te vragen bv.

> In verhalen: meer organisatie, detail en expressiviteit

  • Stappen in ontwikkeling:
    • 4 – 5 jaar: vertellen wat gebeurd is

(we zijn naar het meer gegaan. We hebben gevist en gewacht. Paul heeft een grote katvis gevangen)

  • 6 – 7 jaar: situering en coherentie
    (vervolgens, dan, uiteindelijk, ...)
  • 8+: klassieke vorm (= hoogtepunt + afronding)
    evaluatieve commentaren
    (“de katvis was heerlijk en Paul was zo trots)

> Verschillen tussen culturen

  • Zich richten op het thema (topic – focused)
    • Ze vertellen het verhaal van het begin tot het einde
    • Noord-Amerikaanse kinderen
  • Associaties maken bij thema (topic – associating)
    • Ze vermengen verschillende gelijkaardige ervaringen
    • Afro-Amerikaanse kinderen
    • Bv. hun tand werd getrokken, daarna vertellen ze hoe ze zagen hoe de tand van de zus getrokken werd, en vervolgens vertellen ze hoe ze de zus de tand van haar kindje zagen uittrekken en concluderen dat hij/zij een tandtrekkende expert is.

Bij families die regelmatig samen eten, zijn de kinderen voor qua taal en taalontwikkeling

Lees meer...

Grammatica

> Passieve wijze gaan ze beter gebruiken (van ‘verkorte’ naar volledige vorm)
bv. van “it broke” naar “the glass was broken by Mary”

> Ze begrijpen infinitiefzinnen beter
bv. het verschil tussen “jan wil graag anderen een plezier doen” tegenover “het is makkelijk om Jan een plezier te doen”

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen