Pragmatiek
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1140 keer
= de communicatieve kant van taal
> Ze geven een preciezere beschrijving van voorwerpen (tussen gelijkaardige voorwerpen)
bv. i.p.v. “de rode schoenen” zeggen “de rode schoenen met witte streepjes aan de zijkant”
> Ze hebben meer verfijnde communicatiestrategieën
bv. oudere kinderen zijn er beter in om dingen te krijgen die ze willen. Zoals wanneer een ouder weigert om een gewenst iets te geven, gaan de 9 jarigen hun tweede verzoek veel vriendelijker doen. Door het vriendelijk te vragen bv.
> In verhalen: meer organisatie, detail en expressiviteit
- Stappen in ontwikkeling:
- 4 – 5 jaar: vertellen wat gebeurd is
(we zijn naar het meer gegaan. We hebben gevist en gewacht. Paul heeft een grote katvis gevangen)
- 6 – 7 jaar: situering en coherentie
(vervolgens, dan, uiteindelijk, ...) - 8+: klassieke vorm (= hoogtepunt + afronding)
evaluatieve commentaren
(“de katvis was heerlijk en Paul was zo trots)
> Verschillen tussen culturen
- Zich richten op het thema (topic – focused)
- Ze vertellen het verhaal van het begin tot het einde
- Noord-Amerikaanse kinderen
- Associaties maken bij thema (topic – associating)
- Ze vermengen verschillende gelijkaardige ervaringen
- Afro-Amerikaanse kinderen
- Bv. hun tand werd getrokken, daarna vertellen ze hoe ze zagen hoe de tand van de zus getrokken werd, en vervolgens vertellen ze hoe ze de zus de tand van haar kindje zagen uittrekken en concluderen dat hij/zij een tandtrekkende expert is.
Bij families die regelmatig samen eten, zijn de kinderen voor qua taal en taalontwikkeling