Menu

Woordenschat

> Een toename (4x) tijdens de lagere school: Ze leren 20 nieuwe woorden/dag

> Kinderen voegen woorden toe aan hun woordenschat door de structuur van complexe woorden te analyseren. Bv. van “happy” en “decide” ontlenen ze de betekenis van “happiness” en “decision”

> Kinderen leren uit conversaties met meer ervaren sprekers, zoals wanneer hun ouders moeilijke woorden gebruiken

> Lezen draagt enorm bij aan de groei van de woordenschat

> Ze hebben een grotere precisie in het denken over en gebruik van woorden
bv. in hun definities : 5 en 6jarigen bieden een concrete beschrijving zoals een mes: “wanneer je wortels snijdt”. Later geven ze dan synoniemen en verklaringen van categoriale relaties, zoals mes: “iets waarmee je kan snijden. Een zaag is gelijk een mes. Het kan ook een wapen zijn”.

  • Eerst: functies of uitzicht
  • Later: synoniemen en uitleg over categoriale relaties

> Ze krijgen inzicht in meervoudige betekenissen (bv. ‘cool’)

  • Hierdoor kunnen ze metaforen begrijpen
  • Hierdoor kunnen ze raadsels en woordspelletjes
  • Hierdoor verandert hun humor eveneens
Lees meer...

Verminderen van ‘culturele bias’ in tests

Vaak onderschatten van de ‘ware’ IQ

  • Grote zorg: kinderen van minderheidsgroepen gaan aanduiden als kinderen die traag leren en hen naar speciale klassen sturen die nog minder stimulerend zijn dan de “gewone” schoolervaringen
  • Door dit gevaar zouden testscores moeten gecombineerd worden met schattingen van het aanpassingsgedrag van het kind

- Dynamisch testen = vernieuwing in testen waarbij de volwassene gericht leren inbouwt in testsituaties om na te gaan wat het kind kan doen m.b.v. sociale ondersteuning (sluit aan bij Vygotsky: zone van naaste ontwikkeling)

  • Maar dynamisch testen is niet beter om prestaties o school te voorspellen dan traditionele tests
  • Misschien later wel als toetsen op school op dynamische testen gaan lijken

In VS en Canada hangt het afstuderen / slagen af van scores op tests (‘high stakes testing’)

Intelligentietests zijn bruikbaar wanneer ze voorzichtig geïnterpreteerd worden door psychologen en opvoeders die gevoelig zijn aan culturele invloeden op testprestaties. En ondanks hun beperkingen blijven IQ scores accurate metingen op het potentieel van schoolleren voor de meerderheid van de westerse kinderen.

Lees meer...

Stereotypes

Bedreiging door negatieve stereotypen = de vrees om beoordeeld te worden op basis van een negatief stereotype. Dit kan leiden tot angst en zo tot minder goede prestaties.

Onderzoek: onderzoeker gaven Afro-Amerikanen, “Hispanic”-Amerikaanse en blanke kinderen van 6 – 7 jaar oud verbale taken. Aan sommige kinderen werd gezegd dat het om een test ging over hoe goed kinderen zijn met schoolproblemen , aan andere werd gezegd dat dit geen test was.
Resultaat:

- Bij kinderen die zich bewust waren van etnische stereotypes (“zwarte mensen zijn niet slim”) , Afrika-Amerikaanse en “Hispanic”-Amerikaanse kinderen scoorden veel slechter in de “test” conditie dan in de “geen test” conditie

- Blanke kinderen scoorden even goed in beide condities

Op de lagere schoolleeftijd worden kinderen zich steeds beter bewust van etnische stereotypes.
In het lager secundair onderwijs gaan veel lage SES minderheidskinderen beginnen te zeggen dat het goed doen op school niet belangrijk is voor hen.

Dit ondermijnen van motivatie kan gevolgen hebben op lange termijn.
Onderzoek toont aan dat zelfdiscipline (moeite doen en uitstellen van bevrediging) even goed, en soms zelfs beter schoolprestaties voorspelt dan IQ.

Lees meer...

Inhoud van de tests

Vele onderzoekers argumenteren dat IQ scores beïnvloed worden door specifieke informatie die verworven is als deel van de opvoeding van de meerderheidscultuur.

> Lage SES Afrika-Amerikaanse kinderen missen vaak grammaticawoorden op mentale tests die een alternatieve betekenis hebben in hun eigen culturele samenleving

Bv. frame verwijst naar “lichaamsbouw” en “wrapping” kan begrepen worden als “rapping”, een populaire muziekstijl
 maar pogingen om die tests te veranderen door verbale, feitgeoriënteerde items te elimineren en

zich enkel te baseren op ruimtelijk redeneren en prestatie-items, heeft de score van lage SES
minderheidskinderen niet verhoogd
(zelfs deze non verbale testitems hangen af van leermogelijkheden)

> Leermogelijkheden

Bv. verbale testitems vervangen door tests met videospelletjes (die ruimtelijke test items verbeteren),  kinderen die uit de groep van laag inkomen en minderheid komen ontbreken speelgoed thuis omdat zij meer mensgericht zijn i.p.v. objectgericht. Door dit ontbreken worden bepaalde intellectuele vaardigheden niet gepromoot.

> Hoe langer men al naar school gaat, hoe hoger het IQ

Lees meer...

Communicatiestijlen

> Type van vragen:

Blanke gezinnen: stellen van “onechte” vragen

  • = vragen waarop men het antwoord zelf weet
  • Heeft als bedoeling om kennis te trainen

Afro-Amerikaanse gezinnen: stellen van “echte” vragen

  • = vragen waarop men het antwoord zelf niet weet. Bv. “What’s that like?”
  • Het zijn analogievragen of uitlokkers (om een verhaal te laten vertellen)

Door dit verschil van vragen stellen kunnen zwarte kinderen verward geraken door de “objectieve” vragen die in tests en in scholen voorkomen ( ze zijn gewoon dat hun taal emotionele en sociale dingen benadrukt, i.p.v. feiten over de wereld)

Stijlen van communicatie :

Collaboratieve stijl

  • Samenwerken op gecoördineerde , vlotte manier, allemaal gericht op hetzelfde aspect van het probleem.
  • Geniet vaak de voorkeur van ouders in een etnische minderheid zonder uitgebreide scholing

Hiërarchische stijl (hogere status – lagere status)

  • Ouder zegt kind wat te doen, kind werkt onafhankelijk.
  • Geniet vaak voorkeur van meer opgeleide ouders
  • Wordt gebruikt op school

Dit grote verschil tussen school en thuis draagt mee bij aan de lagere IQ en schoolprestaties van lage SES minderheid kinderen

Lees meer...

Omgeving (culturele invloeden)

Etnische verschillen kunnen mogelijk ook een gevolg zijn van ‘test bias’
= tests doen beroep op kennis en vaardigheden waarvoor niet alle groepen van kinderen gelijke kans gehad hebben om die te leren of wanneer de testsituatie de prestaties van bepaalde groepen aantasten, maar niet van anderen

Verschillende visies hierover:

- Tests meten succes in de cultuur die alle groepen gemeenschappelijk hebben

- Bredere visie op ‘test bias’:

  • Gebrek aan ervaring met bepaalde soorten kennis of communicatie
  • Negatie stereotypen over etnische groep van kind
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen