Hoogbegaafde kinderen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Hoogbegaafd (‘gifted’) = blijk geven van buitengewone intellectuele mogelijkheden, dus hoog IQ (130 of meer)
Hoogbegaafd (‘gifted’) = blijk geven van buitengewone intellectuele mogelijkheden, dus hoog IQ (130 of meer)
Verschillende benaderingen:
Verschillende types van kinderen:
Het effect dat mainstreaming en inclusief onderwijs hebben heeft te maken met:
- Verbetering in prestaties
- Sociale integratie in klasgebeuren
è Het effect is onduidelijk; sommige kinderen hebben er baat bij, andere niet.
> Verbetering van de prestaties hangt af van:
> Deze kinderen worden vaak buitengesloten door kinderen uit gewone klas:
> Er zijn uiteraard niet altijd nadelen. Soms zijn er ook wel voordelen aan de opname in een gewone klas. De beste regeling is:
> Kinderen brengen dus variabel deel van de tijd door in gewone klas, afhankelijk van hun mogelijkheden
> Er moeten bijzondere maatregelen getroffen worden om de aanvaarding door leeftijdsgenoten te bevorderen:
Voorbereiden op komst van een kind met speciale behoeften
> Kenmerken die kinderen geven aan een goede onderwijzer:
Gedragingen die geassocieerd worden met winst in motivatie, prestatie en positieve
peerrelaties
> Maar te veel leerkrachten in de VS benadrukken drill en herhaling. Het is bewezen dat als de klemtoon op het denken van hoger niveau ligt, meer kinderen aanwezig zijn en meer vooruitgang boeken.
> Deze interactie heeft een sterke impact op de prestaties en het sociaal gedrag van lage SES minderheidsstudenten.
> Onderwijzers behandelen kinderen anders:
> Eens de attitudes van leerkrachten over leerlingen gevormd zijn, kunnen ze extremer worden
> Een grote zorg hierbij is zelfvervullende voorspellingen (‘self-fulfilling prophecies’):
> Effecten zijn het meest uitgesproken bij kinderen die minder goed presteren.
> Meestal negatief vooroordeel bij onderwijzers komt overeen met lagere verwachtingen bij leerlingen die minder goed presteren.
> Men moet opletten dat minderheidsgroepen zich niet bedreigd voelen door een negatief stereotype (‘stereotype threat’)
Sociaal – constructivisme (zie Vygotsky!)
> = kinderen nemen deel aan breed bereik van uitdagende activiteiten met andere kinderen en leraar, met wie ze samen kennis opbouwen
> Kinderen worden competente leden van en dragen bij tot hun klasgemeenschap
> Kinderen boeken vooruitgang in cognitieve en sociale ontwikkeling
> Principes
Vertalen van deze principes in de praktijk van klasgebeuren, zoals:
Wederzijds leren (‘reciprocal teaching’)
> = een onderwijzer en 2 tot 4 leerlingen die samen werken als een groep mensen en nemen om beurt de leiding van een dialoog over een tekst. Binnen deze dialoog worden 4 strategieën toegepast:
> Effect:
Historische evolutie: slingerbeweging
- Jaren ’60: constructivistisch (Piaget)
- Later: klassiek (‘back to basics’)