Menu

Helpen

Vb.: Kitty Genovese, China…

Artikel: China

Waarom helpen mensen niet?

  • Ze willen zelf niet de schuld krijgen
  • Bystander-effect
  • Angst
  • Hoe meer getuigen, hoe kleiner de kans is dat elke persoon afzonderlijk zal helpen
    • Verwatering van verantwoordelijkheid (= bystander-effect)
    • Dubbelzinnigheid van noodsituatie
    • Bang om ons belachelijk te maken
  • Kans is groter dat men hulp biedt
    • Wanneer duidelijk is welke hulp er moet worden gegeven
    • Als men het slachtoffer kent
Lees meer...

Conformeren

= neiging om de groep te volgen zonder dat de groep daar oproep toe doet

  • Waarom?

 groepsdruk, om erbij te horen, om discussies te vermijden, om niet als belachelijk gezien te worden, accuraatheid, aanvaarding, …

  • Experiment van Sherif: autokinetisch effect (indruk dat een lichtpunt in een of andere richting beweegt)
    • Helft van de proefpersonen moest het 100x eerst alleen doen en daarna gedurende 3 opeenvolgende dagen nog 3 reeksen van 100 beurten te verwerken maar nu in groepjes van 2 of 3 personen
    • Andere helft  omgekeerde werkwijze
    • Resultaten

-Eerste groep  vrij snel ankerpunt met weinig verschil tussen de schattingen en in groepsfase groeiden de oordelen naar elkaar toe tot een min of meer gemeenschappelijk punt

-Tweede groep  groepsnorm ontwikkelde zich al gedurende de eerste sessie

  • Dubbelzinnige prikkel  stabiel persoonlijk referentiekader vormen
  • Persoonlijk referentiekader vervaagt snel door afwijkende meningen
  • Samen referentiekader gevormd  blijft onze oordelen beïnvloeden
  • Experiment van Asch
    • Lengte van lijntjes beoordelen en zeggen welke overeenkwamen
    • Resultaat

-Mensen werden beïnvloedt en als er door de meerderheid een fout antwoord gegeven werd, gingen de proefpersonen gewoon ook fout antwoorden

  • Mate van conformisme is afhankelijk van de situatie

MEER

MINDER

  • Naarmate groep groter en belangrijker wordt
  • Naarmate de taak moeilijker wordt
  • Meer als er wordt verondersteld dat er een expert in de groep zit
  • Wanneer iemand anders weerstand biedt
  • Wanneer mensen hun oordeel anoniem mogen geven

  • Experiment: kuddedier
    • Mensen moesten in winkelcentrum vragen beantwoorden: 1 echte proefpersoon en de rest pseudoproefpersonen
    • Proefpersoon ging antwoorden van anderen overnemen terwijl er helemaal niets van waar was

Lees meer...

Stereotypering

  • Stereotype = verzameling van vaststaande, simplistische en sterk veralgemeende opvattingen over een groep van mensen
  • Groepsstereotypen vormen een onderdeel van impliciete persoonlijkheidstheorie  eigen groep is positief, andere groep is negatief
  • Waarom stereotypen  realiteit vereenvoudigen
  • Hoe beter we de anderen kennen, hoe positiever we gaan denken
  • Stereotypen zorgen voor vooroordelen, zorgen ervoor dat personen uit andere groepen als “anders” en soms ook minderwaardig worden gezien

Vooroordeel = emotioneel geladen houding tegenover personen op grond van hun lidmaatschap van een groep en is vooral negatief

Ingroepfavoritisme = leden van een groep hebben de neiging om hun eigen groep als superieur te beschouwen

  • Hoe verdrijven?
    • Beter leren kennen
    • Veel tijd doorbrengen en contact hebben met anderen
    • Contacthypothese = gedwongen samenwerking tussen groepen  een paar keer met elkaar in contact brengen is niet genoeg
  • Oorsprong van vooroordelen
    • Ze concurreren met elkaar voor schaarse goederen
    • Neiging om op andere groepen neer te kijken is eigen aan de menselijke cultuur
    • Theorie van de sociale vergelijking = we begrijpen en evalueren onszelf in belangrijke mate door te kijken naar de groepen waartoe we behoren  groep waartoe we behoren moet het goed doen in vergelijking met andere groepen
  • Experiment: zinloos geweld
    • Als het slachtoffer een allochtoon was, werd het geweld als minder zinloos gezien dan wanneer het slachtoffer een Belg was

Lees meer...

Eerste indruk

Gebaseerd op uiterlijk, accessoires, gelijkenis met onszelf, stem, “babyface” of omgekeerd

  • Niet veel informatie nodig om een eerste indruk te hebben

Waarneembare koppelen aan kennis uit het geheugen van hoe mensen in elkaar zitten

  • Impliciete persoonlijkheidstheorie = gebaseerd op eigen vroegere ervaringen en kennis van informatiebronnen

Solliciteren

  • Beschrijf kort opzet en resultaat van experiment
    • Door aan het knopje te draaien wordt de indruk doorgegeven. De eerste 5 seconden zijn zeer belangrijk. Daar wordt de beslissing al vaak gemaakt.
  • Waarop baseert men zich om een sollicitant aan te werven?
    • Uiterlijk, glimlach, kleding, houding, …
  • Hoe maakt men een goede eerste indruk tijdens een sollicitatiegesprek?
    • Geen zakken meenemen, spontaan overkomen, glimlachen, net gekleed zijn, …

Een helpende hand

  • Opzet en resultaat
    • Lelijke en knappe vrouw moeten zware koffers de trap op krijgen
  • Welke voordelen hebben “mooie mensen”?
    • Sneller geholpen, succesvoller, zelfzekerder, …

Lichaamslengte

  • Opzet en resultaat
    • Grote en kleine man gaan vragen aan mensen hoeveel ze denken dat hij verdient. De grote man wordt succesvoller en hoger ingeschat dan de kleine man.

Lees meer...

Inleiding en situering

  • Sociaal gedrag = alle vormen van gedrag en mentale processen die onder invloed staan van het gedrag van soortgenoten of die vertoond worden tegenover of in aanwezigheid van soortgenoten
  • Sociologie = hoe de groep zich gedraagt
  • Sociale psychologie = gedrag van het individu in de groep / groep is het uitgangspunt
  • Klinische psychologie = studie van het abnormale gedrag van het individu, afwijkend gedrag
Lees meer...

Emoties op basis van cognitieve processen

  • Prikkels hebben een emotionele waarde gekregen op basis van onze ervaringen
  • Emoties kunnen opgewekt worden door verwachtingen en fantasieën
  • Emoties hebben vaak te maken met het nastreven en het bereiken van onze doelen
  • Emotionele intelligentie = het vermogen om je eigen emoties en die van anderen te begrijpen, te sturen en op een effectieve manier te gebruiken (vb.: Marshmellowtest bij kinderen)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen