Menu

Relatie hersenen - geest

  • Dualisme(o.a. Galilei, Descartes)
    • geest en materie zijn verschillende ‘substanties’, verbonden via de pijnappelklier (=pineal gland/ epifyse) (dualistisch interactionisme)

o.a. in het Christendom: ziel

  • moderne fysica (wet van behoud van energie):

er kan geen informatie (=energie) uitgewisseld worden met een ‘immateriële geest’

  • alternatief is monisme, drie vormen:
    • materialisme: mentale processen bestaan niet, zijn allemaal materiële (chemische, fysische) processen
    • mentalisme (Locke): de wereld bestaat alleen in onze geest

solipsisme : alleen ik ben bewust

  • identiteitspositie: mentale processen en hersenprocessen zijn verschillende beschrijvingen van hetzelfde fenomeen
  • monisme is niet bewezen maar ligt voor de hand én leidt tot interessante
  • geest is hersenactiviteit (‘the mind is what the brain does’)
Lees meer...

Het lichaam-geest probleem: verklaringen

  1. fysiologische verklaring: gedrag en betrokken lichamelijke activiteit (bv. hersenactiviteit)

( het mechanisme)

  • bv. rol van hormonen: testosteron doet hersengebied in mannetjesvogels groeien
  • auto’s gaan vooruit omdat er een motor in zit die benzine omzet in beweging

  1. ontogenetische verklaring: beschrijft hoe (individueel) gedrag zich kon ontwikkelen

(genen, voeding, ervaring)

( ontwikkeling en leren)

  • bv. zang in vogels: aanleren was mogelijk door aangeboren eigenschappen; agressie vanwege aanleg en/of opvoeding
  • auto’s gaan vooruit omdat er in de fabriek motoren zijn ontwikkeld die er ingebouwd zijn

  1. evolutionaire (fylogenetische=afstammings-) verklaring: historische ontwikkeling van gedrag

(ontwikkeling van de soort: overleven)

  • bv. gelijke zang in verwante vogelsoorten: nakomeling van dezelfde voorvader; oogbolreflex; verlegen mannen planten zich minder goed voort
  • [ooit: ‘ontogenese recapituleert de fylogenese’ (=fout!)]
  • auto’s zijn ontstaan doordat een uitvinder op het idee kwam om een paard te vervangen door een stoommachine

  1. functionele verklaring: doel van bepaald gedrag

( ingebakken aanpassing aan de omgeving)

  • bv. zingen van mannelijke vogels geeft betere voortplantingsmogelijkheden; agressie om de baas te kunnen zijn, aanzien te krijgen
  • auto’s zijn ontwikkeld omdat sneller verplaatsen geld oplevert

hoe verantwoordelijk zijn we eigenlijk voor ons gedrag?

Lees meer...

Bio-neuropsychologie in perspectief

Multi-disciplinair:

cognitieve neurowetenschappen:

  • biologische psychologie
    • biologische verklaring van (menselijk) gedrag en ervaring

bv. waarnemen, handelen, emotie, motivatie)

  • wetenschappelijke (=getoetste) modellen

bv. de rol van de temporaal cortex bij taal

  • neuropsychologie
    • pathologie (ziekteleer)

bv. ziekte van Parkinson, gevolgen van hersenbloedingen

  • functieleer (= cognitive psychology = experimental psychology)
    • ‘puur’ gedragsonderzoek, geen directe relatie met het
    • verantwoordelijke ‘neurale substraat’

bv. aandacht & opvallendheid

inzicht: voorspellen

begrip, diagnose, behandelen

  • cognitieve (neuro-)ergonomie
    • toepassing bij ontwerp en evaluatie werkomgeving

bv. interactie met mobiele telefoons

  • “Biological psychology is the most interesting topic in the world”
  • ‘Psyche’
    • Griekse mythologie: de sterfelijke vrouw van Cupido
    • Venus (Cupido’s moeder) gaf Psyche moeilijke taken die voldeed ze zeer toegewijd en intelligent
  • Aristotelis: iedereen heeft een ‘psyche’ = immaterieel

(hersenen voor bloedkoeling!)

Lees meer...

Prisoner’s dilemma

  • Sociaal dilemma: verschil in eigen belang en belang van iedereen staat centraal
  • Prisoner’s dilemma: hoe meer het herhaald wordt, hoe meer het “samenspannen” gaat overheersen (samen ontkennen)

Artikel: De prisoner in mijn krant

  • Wat is het prisoner’s dilemma?

Sociaal gedrag begrijpen

  • Welke strategie gaan ze toepassen wanneer het 1x gedaan wordt en waarom?

Egoïstisch denken en dus de andere verklikken omdat dat het beste uitkomt voor hen  ze denken dat de ander niks zal zeggen en dat dat dus het beste uitkomt voor hunzelf

  • Wat wordt de strategie bij herhaling? Waarom?

Samenwerken omdat dat meer rendeert  ze beseffen dat ze dan uiteindelijk de minste straf zullen krijgen

  • Nut?

Sociaal gedrag bestuderen

Lees meer...

Leiderschap in groepen

  • Autoritair: mijn wil is wet
  • Democratisch: wederzijds effect (in schoolsituaties = effectiever bij ontwikkeling van positief-affectief gedrag)
  • Laissez-faire: gewoon laten doen
  • Effect van stijlen is afhankelijk van de te bereiken doelstellingen en is afhankelijk van de situatie
  • Effect van stijlen in schoolsituaties
    • Manier van omgaan met leerlingen bepaalt in grote mate de sfeer in de klas
    • Voorkeur voor democratisch leiderschap omdat dat leidt tot optimale persoonlijkheidsontplooiing
Lees meer...

Kritiekloos gehoorzamen

  • Wanneer minder goed?
    • Dictatuur, machtsmisbruik (immorele bevelen)
  • Iemand met veel macht kan anderen dwingen om te gehoorzamen
  • Vaak voordeel om te gehoorzamen aan de opdrachten van wie autoriteit heeft
  • Blinde gehoorzaamheid kan onrecht aandoen aan de persoonlijke identiteit van het individu
  • Experimenten
    • Uniform

-Meer autoriteit dus wordt sneller gehoorzaamd

  • Huwelijk

-Mensen zijn bekend met de situatie want we zijn het gewoon dat we zinnen moeten nazeggen. Ookal ruiken ze onraad, ze doen toch mee

  • Kleuterschool

-Invloed van de juf overheerst hun gevoel van goed en kwaad. Ze hebben inzicht in wat goed en slecht is, maar iemand met gezag kan hun toch overtuigen om “het slechte” te doen

  • Milgram
    • Proefpersonen moeten elektrische schokken geven aan een pseudoproefpersoon wanneer hij een fout antwoord gaf op de vraag dat hem gesteld werd
    • 65% gaat door tot 450 Volt
    • Gehoorzamen uit plichtsbesef
    • Gewone mensen kunnen gebruikt worden om verschrikkelijke dingen uit te voeren
    • Morele overtuigingen spelen nauwelijks een rol
    • Gehoorzamen aan gezag door

Verlangen de proefleider niet teleur te stellen

Angst voor negatieve reacties van de proefleider

Afwimpelen van verantwoordelijkheid

  • Kritiek

Bedrog?

Emotioneel leed?

Geen externe validiteit?

Ethische bezwaren?

  • Zimbardo
    • “gevangenis”  gewone mensen gekozen als cipier en gevangene
    • Ging extreem ver  macht werd enorm misbruikt
    • Na 6 dagen stopgezet

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen