Menu

Personele verschraling

- Dominantie van welbepaalde figuren of groepen t.o.v. niet dominerende figuren

- Voornamelijk politieke,economische, financiële elites komen aan bod

- De personen in de maatschappij die de sterkste positie innemen  blanke manen met zekere leeftijd en hoge scholingsgraad

Lees meer...

Thematische verschraling

- Verwijst naar het feit dat het nieuws meestal over “ ernstige” zaken handelt.

- Vooral politieke , economische en sociale thema’s

- Meestal negatieve gebeurtenissen (goed nieuws is geen nieuws), naast dit nieuws vindt men ook ‘mensen’-verhalen die dikwijls voor het tegengewicht zorgen. Ze zijn tijdloos en kunnen worden opgeslagen worden en gebruikt worden wanneer vervangingen nodig zijn. Er zijn 6 types:

  • ‘Mensen-verhalen’ zij handelen over gewone mensen die zich in ongewone situaties bevinden of publieke personen die zich op een ongewone manier gedragen
  • Rolomkeringen: vaak grappig, maar soms serieus, zoals verbeterde criminelen die sociale werkers zijn geworden (vb. MBH)
  • ‘human interest’-verhalen: gewone mensen die ongewone ervaringen hebben die bij het publiek sympathie, bewondering, .. opwekken. (vb. heldhaftige mensen tijdens een ramp)
  • Verhalen over kleine schandalen, morele overtredingen van beroemdheden, verhalen over kleingeestigheid van bureaucraten
  • Heldenverhalen: gewone mensen die criminelen aanpakken, avonturiers, ..
  • ‘Gee Whiz’-verhalen: dit zijn verrassende verhalen, ongewone gebeurtenissen. Vb. een kip die groene eieren legt, ..

Lees meer...

Kenmerken van massacommunicatie

- Institutionele zender ( complexe organisatie , vaak ook commercieel )

- Die zich richt tot een grote, diverse groep ontvangers met diverse achtergronden en interesses

- Ruimtelijk en temporeel gescheiden

- Indirect , gemedieerd contact via gespecialiseerde zend- en ontvangstapparatuur.

- Weinig mogelijkheden tot feedback

- Erg competitieve omgeving

- De smaak van de gemiddelde kijker / lezer domineert

- Massacommunicatieonderzoek : na aandacht voor positieve/negatieve effecten ook aandacht voor inhoud en communicatoren.

Je kan de mediaorganisatie op 3 niveaus bestuderen (intern)

- het individueel niveau van de professionele medewerkers

- het niveau van de mediaroutines die door de groepen mediawerkers zijn ontwikkeld

- het niveau van de organisatie zelf

De media ervaart drukkingen van buitenuit (extern)

  • Economische drukkingen: afkomstig van concurrenten, adverteerders, eigenaars, ..
  • Sociale en politieke drukkingen: afkomstig van overheden en andere sociale instituties
  • Druk door nieuwe technologieën
  • Druk van het publiek (via feedback)
  • Culturele of ideologische invloeden

Twee soorten media-inhouden: nieuws + tv-fictie

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen