Kenmerken van massacommunicatie
- Institutionele zender ( complexe organisatie , vaak ook commercieel )
- Die zich richt tot een grote, diverse groep ontvangers met diverse achtergronden en interesses
- Ruimtelijk en temporeel gescheiden
- Indirect , gemedieerd contact via gespecialiseerde zend- en ontvangstapparatuur.
- Weinig mogelijkheden tot feedback
- Erg competitieve omgeving
- De smaak van de gemiddelde kijker / lezer domineert
- Massacommunicatieonderzoek : na aandacht voor positieve/negatieve effecten ook aandacht voor inhoud en communicatoren.
Je kan de mediaorganisatie op 3 niveaus bestuderen (intern)
- het individueel niveau van de professionele medewerkers
- het niveau van de mediaroutines die door de groepen mediawerkers zijn ontwikkeld
- het niveau van de organisatie zelf
De media ervaart drukkingen van buitenuit (extern)
- Economische drukkingen: afkomstig van concurrenten, adverteerders, eigenaars, ..
- Sociale en politieke drukkingen: afkomstig van overheden en andere sociale instituties
- Druk door nieuwe technologieën
- Druk van het publiek (via feedback)
- Culturele of ideologische invloeden
Twee soorten media-inhouden: nieuws + tv-fictie