Menu

Kenmerken van massacommunicatie

Deel dit artikel:

- Institutionele zender ( complexe organisatie , vaak ook commercieel )

- Die zich richt tot een grote, diverse groep ontvangers met diverse achtergronden en interesses

- Ruimtelijk en temporeel gescheiden

- Indirect , gemedieerd contact via gespecialiseerde zend- en ontvangstapparatuur.

- Weinig mogelijkheden tot feedback

- Erg competitieve omgeving

- De smaak van de gemiddelde kijker / lezer domineert

- Massacommunicatieonderzoek : na aandacht voor positieve/negatieve effecten ook aandacht voor inhoud en communicatoren.

Je kan de mediaorganisatie op 3 niveaus bestuderen (intern)

- het individueel niveau van de professionele medewerkers

- het niveau van de mediaroutines die door de groepen mediawerkers zijn ontwikkeld

- het niveau van de organisatie zelf

De media ervaart drukkingen van buitenuit (extern)

  • Economische drukkingen: afkomstig van concurrenten, adverteerders, eigenaars, ..
  • Sociale en politieke drukkingen: afkomstig van overheden en andere sociale instituties
  • Druk door nieuwe technologieën
  • Druk van het publiek (via feedback)
  • Culturele of ideologische invloeden

Twee soorten media-inhouden: nieuws + tv-fictie

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen