Menu

Webers “algemene” en “specifieke” rationalisatiethese

Rationalisatieproces = geheel van elkaar versterkende en bestrijdende processen. De term heeft bij Weber twee betekenissen: een algemeen-theoretische en een bijzonder-empirische.

Algemeen theoretische ~> 3 aspecten: vroeger zag men slechts de verwantschap tussen dingen en maakte men geen onderscheid tussen waardesferen.

  • Het steeds duidelijker van elkaar differentiëren van configuraties van belangen en laatste waarden (axiomata = wat je niet kan deduceren) die het handelen motiveren.
  • Het logisch-formeel deduceren van wat er besloten ligt in die laatste waarden ~> ontstaan van een systematisch wereldbeeld.
  • Daar vervolgens consequent naar handelen ~> een methodisch leven leiden.
  •  Een gerationaliseerde maatschappij bestaat uit gedifferentieerde waardesferen die met elkaar in conflict liggen in de mate hun laatste waarden en belangen onverenigbaar zijn. De tegenstellingen worden scherper.
  • ~> toch kan de wezenlijke samenhang van de Westerse cultuur, en vooral waarom het rationalisatieproces hier zo een succes had, hiermee niet volledig verklaren ~> meer empirische benadering nodig.

Bijzonder empirische

Onderzoek naar concrete rationaliseringsprocessen binnen verschillende waardesferen (bv. kunst). Ieder van deze sferen wordt gekenmerkt door een “eigen logica” van toenemende rationalisering.

bv. formalisering en legalisering in het recht

~> deze processen vormen alle samen het rationaliseringsproces.

Het rationaliseringsproces in het Westen onderscheidde zich omdat het gericht was op de beheersing van de wereld: met uitzondering van het domein van de kunst en de erotiek is iedere waardesfeer gericht op wereldbeheersing.

Eén van de oorsprongen van dit streven naar wereldbeheersing situeerde Weber in de economische ethiek van het Calvinisme (protestantismethese). Het was hem echter niet enkel te doen over het veronderstelde verband tussen de protestantse ethiek en de geest van het kapitalisme ~> het ging om iets veel algemeners: het verband tussen een bepaalde godsdienst en het Westerse rationalisatieproces.

Lees meer...

Modernisering als rationalisatie. Max Weber

Hoe komt het dat juist in het Westen een sprong werd gemaakt naar een cultuur met een nooit gezien peil van kennis? Het ethisch rationalisme van de monotheïstische godsdiensten vormde een zeer belangrijke drijfkracht in de ontwikkeling van de moderne kapitalistische, op berekening en beheersing gerichte westerse wereld.

Lees meer...

Modernisering

  • omvattend en slecht afgebakend begrip
  • sleutelbegrip in de cultuursociologie
  • het geheel van lange termijnprocessen die kenmerkend zijn voor de overgang van een landbouwsamenleving naar een geïndustrialiseerde maatschappij
  • een kluwen van een proces dat erg complex is, gezien de ingewikkelde wisselwerkingen tussen de verschillende maatschappelijke domeinen
  • positieve connotatie: vooruitgang, lineaire historische ontwikkeling
  • negatieve connotatie: in de cultuursociologie: cultuurpessimisme, als een dwangmatig verlopend proces: proces waar bij sociale handelenden onderhevig zijn aan een aantal beperkingen die het individu dan ook voelt

Weber: het rationalisatieproces sluit de mens steeds meer op in een ijzeren kooi van doelrationeel handelen

Elias: civilisatie, toenemende zelfbeheersing (zelfdwang)

Foucault: toenemende disciplinering

Lees meer...

Anne Hornsby

Zijn webgemeenschappen volwaardige gemeenschappen? Is er solidariteit, sociale regels, initiatierituelen en emotionele gehechtheid? JA

Er zijn heel wat normen: technische, morele en sociale regels ~> netiquette = het geheel van formele en informele omgangsregels

bv. je gebruikt niet iemand anders’ naam

~> verschillen van gemeenschap tot gemeenschap

Echt afdwingen van de regels kan niet daar er geen centrale autoriteit is. Maar er zijn wel andere middelen om nieuwkomers te socialiseren.

bv. frequently asked questions: een soort catechismus met wat wat de nieuwkomer allemaal mag verwachten, welke thema’s er in het verleden al behandeld zijn geworden

Ook zijn er terechtwijzigingen van leden aan elkaars adres.

Er is ook een zekere lijfelijke en emotionele gehechtheid. Durkheim: “iedere gemeenschap ervaart de behoefte om op regelmatige tussenpozen collectieve gevoelens en ideeën op te wekken die zorgen voor coherentie; dit kan enkel bereikt worden door bijeenkomsten en ontmoetingen van individuen die op die ogenblikken de morele kracht van de collectiviteit aan de lijve ervaren”.

 virtuele gemeenschappen: lijfelijkheid is metaforisch

~> er wordt de indruk geschept van ruimtelijke ontmoeting, compenserende middelen werden ontwikkeld om het lichaam symbolisch toch bij de communicatie te betrekken

Sociale rituelen om de sociale integratie te verhogen ~> ontmoetingsrituelen (men test de nieuwkomers). Er zijn ook wederzijdse giften, zowel symbolische als reële. Heel wat onderzoekers zijn zelfs verbaasd over de opmerkelijke solidariteit.

Ontwikkelen van een eigen traditie ~> men houdt gegevens bij over het verleden van het eigen netwerk  traditievorming: er wordt verteld over goede en deugdzame leden.

Ze wijken op twee punten af van de realiteit:

- Geen continue identiteit maar metamorfozerende wezens, die soms in de vorm van een ander gedaante kan verschijnen  mythische gemeenschappen (nieuwe wereld in het leven roepen en alles kan in alles veranderen).

- Bestaan niet enkel uit mensen: de categoriale verschillen tussen dingen, dieren en mensen wordt opgeheven ~> omvattende denkcategorie van de levende wezens => pancommunicatieve wereld ~> iedereen kan met alles en iedereen communiceren.

Webgemeenschappen mogen door hun high tech-karakter dan al de indruk te geven van vertechnisering en verzakelijking, in feite vormen ze de broedplaats van de hedendaagse mythologie. Om het met Latour te zeggen: “in feite zijn we nooit modern geweest”.

Lees meer...

“Fantasiewerelden”

Mensen ontmoeten elkaar op chat channels en multiuser domains. Vaak blijven de interacties beperkt tot conventionele uitwisselingen van informatie, maar soms treden de deelnemers toe in een door de pc geconstrueerde “nieuwe wereld” die niet langer moet refereren naar de “reële wereld”. Deelnemers nemen bepaalde rollen aan.

Sommige van deze fictieve werelden zijn heuse duplicaten van de “echte” sociale wereld met andere instituties, een eigen rechtssysteem en een economie die volgens andere wetmatigheden verloopt.

Lees meer...

Civieke netwerken

Dit zijn webgemeenschappen gevormd rond burgerlijke en politieke actie. Webpioniers droomden van elektronische democratie (pc-netwerken ontworpen met het oog op een democratische communicatie en besluitvorming).

bv. PeaceNet, EcoNet: politiek mobiliseren van mensen

Dit is hoopvol voor de democratie. Kellner: deze netwerken hebben een nieuw soort van openbaarheid in het leven geroepen: “ieder individu zijn zender”.

Maar ook nieuwe vormen van sociale ongelijkheid, manipulatie en sociale controle en ondemocratische uitwassen ~> Neonazi’s.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen