Menu

SOORTEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN

  • expliciet: verbaliseerbaarheid: je weet dat je het weet
    • episodisch: kennis van persoonlijke gebeurtenissen
    • semantisch: kennis van algemene feiten

  • impliciet (non-declaratief/procedureel): niet verbaliseerbaar: je herinnert je niet (precies) hoe je het doet, dat je het kan
  • skills & habits: vaardigheden en procedures (autorijden, koken)
  • conditioning: aangeleerde reflexen, gewoonten
  • skills & habits en semantische kennis beginnen als episodische kennis, later onafhankelijk
    • bv. tijdens autorijden (= procedureel) denk je na enige oefening niet meer aan je rijlessen (= episodisch) of de verkeersregels (= semantisch)
Lees meer...

SOORTEN GEHEUGEN: HEBB

  • Hebb (1904-1985) en anderen, stelde voor (in 1949)
    • Short-Term Memory (STM): beperkte capaciteit (7±2), tijdelijke opslag,vergeten is verloren
    • Long-Term Memory (LTM): enorme capaciteit, min of meer permanente opslag, hints helpen bij ogenschijnlijk vergeten herinneringen
    • herhalen kennis in STM  opslag in LTM (consolidatie)
Lees meer...

ENGRAM NU

  • konijn: toon + luchtpufje op oog  oogknipper na conditioneren: toon  oogknipper

  • stel: leren in D
    • onderbreken van A-C voorkomt leren
    • onderbreken van E-F voorkomt leren niet
  • uitschakelen tijdens leren van de
    • lateral interpositus nucleus (LIP) (cerebellum)  geen voordeel van training na herstel LIP (leren voor of in LIP)
    • red nucleus  na herstel bleek er wel geleerd te zijn  leren in LIP!
  • er zijn echter veel meer leercentra = geheugen afhankelijk!
Lees meer...

LOCATIE VAN HET GEHEUGEN

  • Karl Lashley (1890-1958): waar is het engram?
    • methode: rat leerde labyrinth kennen snede in rattencortex  verbreken associatie

vergeten van het geleerde?

  • nee:

1.equipotentially – alle delen van de cortex dragen bij aan leergedrag

2.mass action – de cortex werkt als geheel: hoe meer cortex, hoe beter

  • fout lag in Lashley’s aannames
    • representatie bevat vele (verschillende soorten) associaties voor bv. De waarneming van diverse objecten, diverse waarnemingen met diverse acties, etc
    • niet alleen in cortex
Lees meer...

CONDITIONEREN

  • klassiekconditioneren
    • nieuwe S-R associaties creeëren
    • niet gerelateerd aan bestaand gedrag
  • operantconditioneren
    • versterkt bepaalde gedragspatronen

  • Pavlov veronderstelde
    • S en R zijn gerepresenteerd (opgeslagen) in een hersengebied
    • conditioneren verbindt (associeert) delen van de hersenen
    • engram = de fysieke representatie van het geleerde
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen