Menu

H14 SAMENVATTING

  • lateralizatie: vormen & genetische verklaring van handedness, taal
    • contralateraal hersen-lichaam, uitzonderingen (gezicht, romp), corpus callosum & commissures, verschijnselen split-brain patient, ontwikkeling = snoeien van overbodige neuronen
  • taal
    • apen & bonobos (wat is taal?), intelligentie vs. taalmodule, afasieën: Broca & Wernicke - zijn extremen, dyslexie (kleine hersen- en gedragsverschillen)
  • aandacht ~ bewustzijn
    • onbewust – toch (wat) verwerking
    • spatial neglect, alleen rechter hemisfeer (parieteel, temporeel) 1
Lees meer...

(SPATIAL) NEGLECT

  • = niet-intentioneel ‘negeren’ van informatie van links
    • linker helft van het lichaam
    • ook: linker helft van de ruimte (bv. gezichtsveld), van objecten etc.

  • beïnvloedt vele vormen van aandacht (tast, visueel, gehoor)

  • is geen waarnemingsstoornis
    • instructie helpt soms tijdelijk
    • kruizen van de armen helpt
    • soms: ‘halverwege 11 en 19?’  ’17’
    • ook spatieel korte termijngeheugen aangetast
    • treedt ook op bij beschrijvingen bv. Bisiach & Luzzatti (1978): Piazza del Duomo

  • bij schade aan het
    • inferiore deel van rechter pariëtaal kwab (IPL): negeren linker hemispace (t.o.v. van het lichaam), linker helft van het lichaam
    • superiore deel van rechter temporaal kwab (STG): negeren linker deel van objecten
    • (niet bij schade aan de linker kwabben)

  • P.S. gezonden op rating scale: ook kleine neiging naar links
    • dus: balanceren eens oneens
Lees meer...

AANDACHT

  • twee soorten
    • bottom-up: sterke, onbekende stimulus die aandacht trekt
    • top-down: (zwakke of sterke, bekende) stimulus die waargenomen wordt door er aandacht op te richten
  • subliminale (niet bewust waargenomen) stimuli kunnen gedrag wel beïnvloeden (bv. reactietijd, grijpsterkte)
    • effect duurt kort
    • subliminale reclame beïnvloedt uiteindelijk koopgedrag niet (echt)
  • functie: optimaal gebruik van onze (beperkte!) informatieverwerkingscapaciteit
    = belangrijk onderwerp in de psychologische functieleer
Lees meer...

ATTENTION

  • William James (1890): "Everyone knows what attention is. It is the taking possession by the mind in clear and vivid form, of one out of what seem several simultaneously possible objects or trains of thought... It implies withdrawal from some things in order to deal effectively with others."
  • aandacht ~ bewustzijn
    • geen aandacht/niet bewust, indien: (a) zeer kort waarneembaar (<30-40ms), (b) met lage intensiteit aangeboden, of (c) traag veranderend

- toch een effect op gedrag, bv. een onbewust waargenomen gezichtsuitdrukking wordt een beetje nagedaan

  • geen bewuste waarneming als een verandering optreedt gedurende een oogbeweging of oogknippering
  • hersenscans: aandacht ~ meer en bredere activiteit; versterkt de relevante informatie (in plaats van inhiberen irrelevante informatie)
  • bewustzijn is all-or-none (bv. binocular rivalry), bv. recurrent loops

Lees meer...

DYSLEXIE (WOORDBLINDHEID)

  • leesvaardigheid, spelling en woordenschat, ook andere problemen: integreren gehoorde met visueel waargenomen informatie, schrijven
  • 5-9% van de schoolkinderen
  • meer bij jongens dan meisjes
  • genetische invloed, minstens 4 genen (multifactiorieel) dyslectische vader  50% kans op dyslectische zoon
  • groter probleem bij Engels (uitspraak anders dan geschreven) dan bij fonetische talen (zoals Italiaans)
  • grote individuele verschillen
  • voorbeelden: Albert Einstein, Mozart, Beethoven, Ozzy Osbourne, Agatha Christie, Tom Cruise, Jay Leno, diverse wetenschappers
  • hersenen
    • kleine microscopische afwijkingen in hersenstructuur
    • o.a. een symmetrische planum temporalis (ipv. links groter)
    • minder pariëtale en temporale activatie bij lezen
  • gedragsonderzoek
    • verbinden letter met klank
    • soms verminderde aandacht voor gehoor, geen snelle aandachtswijzigingen
    • problemen met snel opeenvolgende geluiden (klik, zoom, kraak)
    • moeite met uitspreken Spoonerisms (bv. koekenbast, tinzuigen)
  • verklaringen
    • wellicht moeilijke verbinding tussen visus en gehoor

- bij dyslexie weinig activatie pariëtaal & temporaal cortices

  • slechte focussed attention & oogbewegingen (bij lezen!)

zeer waarschijnlijk diverse oorzaken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen