Menu

HERSENTRAUMA

  • Broca (nonfluent) afasie (1865)
    • productie

- ‘gebroken’ spreken: kernwoorden, geen voorzetsels, bijvoegel. naamworden etc.

- ook moeite met schrijven en gebaren

- doven: nauwelijks nog gebarentaal

  • begrip

- (bij-)woorden en grammatica problematisch

- vullen zelf meer in

  • schade aan grammaticagebied of beperken tot belangrijkste woorden?
  • Wernicke (fluent) afasie (1874)
    • vloeiend spreken zonder inhoud
    • groot woordvindingsprobleem: omschrijven ipv. woord zelf
    • spraak en luisteren: woordbetekenissen vaak afwezig

  • onderscheid Broca – Wernicke vaak moeilijk vanwege diffuse schade
Lees meer...

TAALONTWIKKELING: GEVOELIGE PERIODE?

1 tweede taal

  • ‘kritische’ leeftijdsperiode voor uitspraak en (onregelmatige) grammatica
  • volwassenen: beter in nieuwe woorden; kinderen in uitspraak en grammatica

wel kritische periode, geen duidelijke grens: hoe jonger hoe beter

2 opgroeien zonder taal

  • dove kinderen (gebarentaal)  ook een kritische periode
  • ‘wilde kinderen’ (of ‘wolfskinderen’)

- onderzoek naar taalontwikkeling bij deze kinderen is moeilijk: zeldzaam en (sociaal) onderontwikkeld

- ‘Genie’, 13 jaar geisoleerd opgegroeid in LA: was al licht achterlijk, nooit echt leren praten (verfilmd in 2001: ‘Mockingbird don't sing’)

dus: wel een gevoelige periode, geen scherpe overgang

Lees meer...

WAAROM HEBBEN MENSEN TAAL ONTWIKKELD?

hypotheses

1)taal als bijproduct van intelligentie, echter

  • ook intelligente mensen kunnen een ernstig taalprobleem hebben
  • bij lage intelligentie soms bijna normale taalontwikkeling (Williams syndrome=genetische vorm van achterlijkheid)

2)speciale taal ‘module’ (Chomsky, 1980; Pinker, 1994)

  • zelfs dove kinderen ontwikkelen snel gebarentaal
  • kinderen: geboren met een taal module  ook nieuwe zinsconstructies (het poverty of the stimulus argument)
  • taalmodule wordt gevormd door de waargenomen taal
  • er is geen puur taalgebied in het brein; betrokken gebieden voeren ook andere taken uit

  • wellicht
    • taal droeg bij aan overleven door samenwerking
    • taal  intelligentie
    • nauwe connectie tussen handgebied en taalgebied in brein  taal ontwikkeld via gebaren?
Lees meer...

VOORLOPERS VAN TAAl

  • bonobos echter
    • lijken meer op mensen dan andere primaten

- staan op achterpoten

- vaste man-vrouw relaties

- mannetjes voeden ook op

  • Kanzi (& Mulika): begrijpt gesproken taal en produceert taal via symbolen (wijzen, toetsen),

- als een 2-2½ jarig kind, ~150 woorden

- begrijpt meer dan hij kon ‘zeggen’

- beschrijft objecten (die hij niet ziet)

  • waarom bonobos wel?

- bonobos hebben meer aanleg voor taal?

- Kanzi & Mulika begonnen erg jong?

- hun training was observatie van moeder?

Lees meer...

ONTWIKKELING & LATERALISATIE

  • corpus callosum ontwikkelt zich tot ~ 10 jaar
    • verbindt gelijksoortige neuronen in LH en RH, ontwikkelen = afsterven nutteloze neuronen (snoeien)
    • kinderen <5 jaar: soms ongecoördineerd zoals een split-brain patiënt (bv. vergelijken materiaal met beide handen apart is moeilijker voor 3 jarigen)
  • indien er direct al geen corpus callosum ontwikkeld is
    • zijn de commissuren beter ontwikkeld minder verschijnselen dan bij geopereerde split-brain patiënten
    • ook ipsilaterale verbindingen van brein naar het lichaam
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen