DYSLEXIE (WOORDBLINDHEID)
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 846 keer
- leesvaardigheid, spelling en woordenschat, ook andere problemen: integreren gehoorde met visueel waargenomen informatie, schrijven
- 5-9% van de schoolkinderen
- meer bij jongens dan meisjes
- genetische invloed, minstens 4 genen (multifactiorieel) dyslectische vader 50% kans op dyslectische zoon
- groter probleem bij Engels (uitspraak anders dan geschreven) dan bij fonetische talen (zoals Italiaans)
- grote individuele verschillen
- voorbeelden: Albert Einstein, Mozart, Beethoven, Ozzy Osbourne, Agatha Christie, Tom Cruise, Jay Leno, diverse wetenschappers
- hersenen
- kleine microscopische afwijkingen in hersenstructuur
- o.a. een symmetrische planum temporalis (ipv. links groter)
- minder pariëtale en temporale activatie bij lezen
- gedragsonderzoek
- verbinden letter met klank
- soms verminderde aandacht voor gehoor, geen snelle aandachtswijzigingen
- problemen met snel opeenvolgende geluiden (klik, zoom, kraak)
- moeite met uitspreken Spoonerisms (bv. koekenbast, tinzuigen)
- verklaringen
- wellicht moeilijke verbinding tussen visus en gehoor
- bij dyslexie weinig activatie pariëtaal & temporaal cortices
- slechte focussed attention & oogbewegingen (bij lezen!)
zeer waarschijnlijk diverse oorzaken