Mens als geheel bestuderen
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
en niet apart te onderscheiden aspecten, zoals leren of waarnemen. Theorieën toekomstgericht waarbij zelfverwerkelijking grote rol speelt.
en niet apart te onderscheiden aspecten, zoals leren of waarnemen. Theorieën toekomstgericht waarbij zelfverwerkelijking grote rol speelt.
en wat er in omgaat aan gevoelens en gedachten (persoon wordt van object meer subject). Sterk gericht op individuele belevingswereld persoon. Persoonlijke ontmoeting en relatie met client behandeld als medemens die verantwoordelijk is voor zijn leven
en zal zich onder normale omstandigheden vanzelf ontwikkelen tot een sociaal voelend en handelend individu
Psychoanalytische benadering:
Behaviorisme:
In beide stromingen afstandelijke wijze bestuderen mens als object. Humanistische benadering is individuele subject benadering.
van denken psychotici (wanen en abnormale interpretatie hallucinaties) lijken op theorie neurotische problematiek:
2 typen theorieën psychotische stoornissen te onderscheiden:
Onderzoek naar inhoud schema’s en samenhangende informatieverwerkingsprocessen
Cognitieve therapie behandelingsvorm gebaseerd op idee dat psychopathologie voortkomt uit wijze waarop men informatie selecteert en verder verwerkt.
Therapie, manier informatieselectie en interpretatie bewust te laten worden, en deze beïnvloeden door kritische reflectie en toetsing aan empirische werkelijkheid. Met als doel verandering op niveau van schema’s.
Cognitieve therapie, vaak succesvol gecombineerd met (cognitieve) gedragstherapie. 3 factoren die hebben bijgedragen aan integratie:
Kritiek cognitieve paradigma (voorbeeld/model):
ATD Acute Tryptofaan Depletie (zorgt voor verminderde aanmaak en afgifte serontonine)
- Sombere stemming vooral bij diegene waar depressie in familie voorkomt
- Verminderde werking lange termijngeheugen (remmende invloed temporele gebieden voornamelijk hippocampus= opslag nieuwe info in LTG)
- Aandachtstaken verbeteren. Stimulerende werking frontaal-corticale gebieden
Serotine (biologische factor) heeft dus invloed op cognitieve functies. Aan depressie gerelateerde cognitieve disfuncties verdwijnen door antidepressiva (beïnvloeden serotine)
Nadruk steeds meer verschoven van bewuste cognities naar automatische onbewuste informatieverwerking.
Verklaart aandachtstekorten en voorkeur eenvoudige hooggestructureerde omgeving: