Menu

Het ontwerpen van documenten op maat

Persuasieve documenten: documenten die gericht zijn op het overtuigen van mensen.

  • Ze worden geen overtuigende documenten genoemd, want lang niet alle persuasieve documenten zijn ook echt overtuigend.


Een goed document is toegesneden op kennis, voorkeuren en waarden van de lezer. Onderzoek op het gebied van documentontwerp houdt zijn zich met de vraag hoe documenten het best op de lezer kan aansluiten waardoor het ‘in de smaak valt’.

Een document moet processen stimuleren die noodzakelijk zijn voor het bereiken van het doel dat met het document wordt nagestreefd. Hoeken (1992) onderscheidt drie doelen met daaraan gekoppeld drie documenttypen:

1. Informatieve documenten, waarbij het doel is om lezers te informeren. Bijvoorbeeld krantenberichten, voorlichtingsbrochures en onderwijsboeken);

2. Instructieve documenten, waarbij het doel is om lezers in staat te stellen bepaalde handelingen uit te voeren. Bijvoorbeeld handleidingen, computerdocumentatie, formulieren en bijsluiters.

3. Persuasieve documenten, waarbij het doel is om lezers te overtuigen van een bepaald standpunt. Bijvoorbeeld sturende voorlichting, reclame en fondswervingbrieven). Voor elk van bovenstaande documenttypen geldt dat de lezer een bepaald proces moet doorlopen.

Het document kan deze processen vergemakkelijken, maar ook bemoeilijken of zelfs hinderen.

  • De effectiviteit van een document kan door keuzes op het gebied van de inhoud, de structuur en de stijl worden beïnvloed.
  • Voor het ontwerpen van effectieve documenten heb je daarom kennis nodig over de processen die een rol spelen bij de verwerking van een document én kennis over de wijze waarop documentkenmerken die verwerking beïnvloeden.

Lees meer...

A Bite to Whet the Reward Appetite: The Influence of Sampling on Reward-Seeking Behaviors

Normale intuïtie: sampling van voedsel/drank leidt tot minder honger/dorst en daardoor zal consumptie minder snel plaatsvinden.

‘Alliesthesia’: Als je dorst hebt ga je door een incentive/prikkel water drinken. Huidige wetenschap: Hierin blijkt dat sampling werkt volgens ‘reverse alliesthesia’.

Voorbeeld: een klein beetje Vitamin Water drinken versterkt juist de dorst en verhoogt het verlangen. De vraag is of dit verlangen alleen verlangen naar Vitamin Water (Cuespecific), drinken in het algemeen (Drive-specific, dus ook verlangen in Pepsi) of verlangen naar rewards is (General Motivational Effects, bijv je bent gevoeliger voor een reis naar de zon).

Er worden 4 exprimenten gedaan. Daarin wordt getest:

Of sampling leidt tot meer consumptie of minder consumptie (normale intuïtie vs reverse alliesthesia) Of het verlangens na sampling cue-specific, drive-specific of general motivational zijn

Experiment 1: Er zijn twee groepen: 1 krijgt een sample, 1 niet. Vervolgens wordt er een onbeperkte refill Pepsi aangeboden. De verschillen in waardes worden bekeken. De mensen die een sample kregen, consumeren veel meer. Er blijkt dat reverse alliesthesia geldt en general motivational

Experiment 2: Hierbij wordt een 2x2 onderzoek uitgevoerd. Allereerst krijgen mensen een hoge of lage incentive (melkchocolade of sojachocolade). Daarnaast krijgen mensen wel of niet onverwacht een dollar (satiatie). Het blijkt dat deze satiatie ervoor zorgt dat mensen minder Pepsi drinken. Conclusie is dat de mensen die melkchocolade en geen dollar krijgen het meeste Pepsi drinken. Sampling werkt dus bij een high-incentive value.

Lees meer...

Finding the happy medium

  • Richt je op lange termijn relaties en niet op eenmalige sales
  • Maak simpelere producten
  • Geef ze de keuze om het zo simpel of uitgebreid mogelijk te maken
  • Zorg dat ze 1 ding erg goed doen
  • Maak gebruik van prodotypes: dan kunnen mensen het testen
Lees meer...

Wat is het optimum van features?

Wanneer je eenmalig een sale wilt doen, moet je zoveel mogelijk features in een product stoppen. Wanneer je wilt dat mensen veel terugkomen moet je zo weinig mogelijk features in een product doen. Voor een maximale customer lifetime value (CLV) kun je echter het beste niet te weinig en ook niet te veel features gebruiken. Zo heb je de hoogste baten.

Lees meer...

Defeating Feature Fatigue

Consumenten denken dat meer features lijden tot betere producten. Maar vaak blijkt dat meer features leiden tot minder waarde in gebruik.

Er worden experimenten gedaan. Het blijkt dat voor de aankoop ze capability (meer features) belangrijke vinden dan usability (eenvoud in gebruik). Zelfs als gebruikers zelf een product met features samen zouden stellen, zouden ze het overladen met features.

Als een consument een product uiteindelijk in gebruik heeft (na aanschaf) blijkt echter dat usability belangrijker is dan capability. Ze willen dan opeens minder features.

Lees meer...

Metacognitive difficulty

Bijv. Als je een foto eerst ziet en dan gespiegeld ziet, ga je deze gespiegelde negatief waarderen,

Bijv. Als iets makkelijk leesbaar is, krijg je meteen een positief effect. Als iets minder goed geschreven is, krijg je een negatievere attitude.

Mere exposure -> dat je iets mooier/positiever gaat vinden als je het vaker ziet

Imprinting: hechten aan het eerste wat je ziet (ganzen die een man als vader zien)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen