Menu

De taal van objecten

Voorwerpen , architectuur en interieur

  • Alle intentionele en niet intentionele weergaven van materiële objecten zoals machines , kunst ,…
  • Onze bezittingen handelen als symbolen van onze status , welvaart , financieel succes , …(vb. blackberry, sportwagen, ..).
  • Het informeert anderen van onze identiteit (uitdrukking: “Dit past bij mij, dit ben ik”). Hierdoor wordt hij ook op deze manier gepercipieerd door andere.
Lees meer...

Kleding

  • Comfort-protection : beschermen ons van extreme hitte of koude
  • Bescheidenheid : verbergen taboe delen van het lichaam
  • Cultural display : laat aan andere zien in welk deel van de samenleving je thuishoort, zo blijken mensen die dezelfde soort kleding dragen, beter met elkaar om te gaan. vb. gothics
  • Kledingcode’s : rechters , leger , politie  bepaalde kledingcodes voor het uitoefenen van hun ambt
Lees meer...

Grootte

  • Grootte kan een voor of een nadeel zijn als het op liefde en carrière aan komt (vb. vrouwen vallen op grotere mannen)
  • In Amerika is grootte een voordeel , want uit studies blijkt dat grote mensen sneller werk vinden dan kleinere mensen
Lees meer...

Lichaamsbouw

  • Endomorf : klein rond en vet
  • Mesomorf : gemiddelde grootte , gespierd en atletisch
  • Ectomorf : Groot , mager en fragiel
  • Somatypische score :samengestelde score van deze 3 typen op een schaal van 7  somatype van extreem vet persoon is 7/1/1 dat van een gespierd persoon 1/7/1 , …
  • Het kan ook dat je van ieder type wel iets hebt  M.Ali : 2/7/1

Opvallend is dat men mensen die een bepaalde lichaamsvorm hebben, worden geassocieerd met bepaalde persoonlijkheidskenmerken. Endomorfe personen worden gezien als genereus, gevoelig; Mesomorfe types : ambitieus, energiek, competitief en enthousiast; ectomorfe types: nauwgezet, vreemd, gevoelig, serieus.

Lees meer...

Chronemics: tijdsoriëntatie

  • Psychologische tijdsoriëntatie : mensen verschillen qua tijdsfocus: sommige zijn gericht op verleden, andere op het heden en nog anderen op de toekomst
  •  present hedonism orietation : leven voor het moment , impulsieve sensatie zoekers die hun tijd verkwisten aan het spelen van games en naar feestjes gaan
  •  present fatalism oriëntation : focussen op het heden niet omdat ze sensatiezoekrs zijn maar omdat ze voelen dat ze geen controle hebben over geloof. Deze mensen geloven dat het geen zin heeft om te plannen.
  • Future goal seeking : positief t.o.v. de toekomst , ze hebben plezier in het denken over wat gebeuren staat in de toekomst en spenderen hun tijd in het inbeelden van hun succes als hun doel bereikt is
  • future pragmatic action : de toekomst is iets om zich op voor te bereiden in het heden. , speren van geld bijvoorbeeld
  • future daily planning : geobsedeerd met het controleren van dag op dag events. Maken een gedetailleerde planning van hun leven
  • Biologische tijdsoriëntatie : mensen hebben een ingebouwde biologische klok die ons dagelijks ritme organiseren.
  • Bij veranderingen in de tijd kunnen we ons geïrriteerd voelen, moe en psychisch ziek.
  • Seaseonal affective dissorder : seizoensgebonden depressies doordat er in de winter meestal lange donkere dagen zijn.
  • Culturele tijdsoriëntatie : mensen uit verschillende culturen denken anders over het gebruik van tijd . Vb. Westerse samenlevingen die de nadruk leggen op stiptheid : monochromatische culturen tegenover polychromatische culturen: Midden-Oosten.

De stille taal van tijd is een ongelooflijk belangrijk deel van non-verbale communicatie. Het helpt bij de uitdrukking van intimiteit (langer aankijken van geliefden), het oproepen van emoties¸ een indicatie van de status (mensen met hogere status laten andere wachten).

Lees meer...

Haptics: aanrakingsgedrag

Sluit aan bij het deeldomein van de proxemics. Dit deeldomein is sterk cultureel bepaald. Alle culturen reguleren hoe, in welke mate leden elkaar aanraken. Vb. onze cultuur is vrij restrictief wat betreft aanrakingsgedrag.
Aanrakingsgedrag communiceert ook de machtsrelaties tussen mensen. In een situatie van ongelijkheid is het de persoon met de hoogste status die het initiatief zal nemen om de andere aan te raken.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen