Opm
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
.: een goede sponsoractie is dat de overeenkomst een vrij lange duur heeft en uitgroeit tot een soort van partnership, waarbij over en weer steeds meer prestaties worden geleverd.
.: een goede sponsoractie is dat de overeenkomst een vrij lange duur heeft en uitgroeit tot een soort van partnership, waarbij over en weer steeds meer prestaties worden geleverd.
Sponsoring is een overeenkomst met rechten en plichten tussen twee partijen: de sponsor en de gesponsorde. De sponsor stelt geld, goederen of diensten ter beschikking van de gesponsorde. De gesponsorde stelt daar prestaties tegenover die bijdragen aan de communicatiedoelstellingen van de sponsor.
De meest voorkomende doelstellingen zijn:
- Vestigen of versterken van naamsbekendheid
- Versterken van imago
- Het creëren van een platform om met doelgroepen in contact te komen
- Het stimuleren of ondersteunen van verkoopacties
- Het verwerven van free publicity
Het is de visuele identiteit van een organisatie, het is het symbolisch gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Vb. naam, logo, kleur, lettertype, ..
De huisstijl moet een afspiegeling zijn van de identiteit van de organisatie. Ondernemingen hebben er daarom veel geld voor over. Een consistente huisstijl zorgt voor herkenning, vb. A van Antwerpen
Reclame is overredende informatie over producten, diensten en bedrijven, waarbij gebruik wordt gemaakt van massamedia en waarvan het doel is de kennis, attitude en mogelijk het gedrag van de doelgroep in een voor de adverteerder gunstige richting te beïnvloeden (wel betaald).
Doelstellingen van Corporate advertising:
- Het bekendmaken van een organisatiewijziging (vb. een fusie bekendmaken)
- Het weerleggen van de negatieve publiciteit of het onder de aandacht brengen van het standpunt van de onderneming of de branche
- Het wekken van belangstelling bij de financiële wereld
- Het kweken van goodwill bij toekomstig personeel
- Het bijsturen van het bedrijfsimago (als een bedrijf zich anders wil profileren)
free publicity is één van de onderdelen van de PR. Het is een strategie waarbij men kosteloze media-aandacht probeert te krijgen vb. door het brengen van nieuws. Deze media-aandacht is goud waard.
Bij Public Relations gaat het om het “stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen”.
Er zijn twee niveaus
- Marketing PR: hier staat het merk/product centraal
- Corporate PR: de totale organisatie staat centraal