Menu

De organisatie: rollen en structuur

Om de doelstellingen te vervullen, moet de organisatie rollen toewijzen en een structuur ontwikkelen waarin haar leden op een optimale wijze kunnen werken. In een mediaorganisatie onderscheiden we rollen op drie niveaus:

Laagste niveau

- Schrijvers , reporters en creatieve staf

- Verzamelen het ruwe materiaal en geven het vorm

Middenniveau

- Redacteurs , producenten e.a.

- Coördineren het proces en de communicatie tussen de bovenste en de onderste laag

Topniveau

- Eigenaarsbaas , de manager , de beheerraad

- Bepaalt het beleid van de organisatie ,neemt personeelsbeslissingen , behartigt de commerciële en politieke belangen van de organisati

Dagbladbed

- Verschillen qua omvang maar de basisstructuur blijft meestal dezelfde

- 3 grote departementen zijn : business, mechanical en editorial

- De lijnen tonen aan dat de uiteindelijke autoriteit en wettelijke verantwoordelijkheid ligt bij de uigever

- De redactie is opgedeeld in verschillende deelredacties (sport, sociaal, ..)

- gebruik van beatsysteem

- Nieuwsnet : uitsturen van reporters om meer informatie in te winnen over een bepaald onderwerp , bevat dagelijkse berichten voor de nieuwsorganisatie , geschreven door reporters die zich op een bepaalde locatie vinden.

- Het nieuwsnet verwacht dat de lezers geïnteresseerd zijn in 1) gebeurtenissen op specifieke plaatsen ,2) in activiteiten van bepaalde organisaties , en in 3) specifieke topics .

Lees meer...

Hoe wordt het beleid opgelegd?

Hoe wordt autoriteit uitgeoefend? Welke controle heeft men over medewerkers?

Opm.: in elk van deze vragen zit impliciet nog de volgende vraag verborgen: Hoe beïnvloeden organisationele factoren de media-inhoud?

Organisaties en hun doelstellingen

Een mediaorganisatie kan gedefinieerd worden als een sociale, formele, gewoonlijk economische entiteit die mediaprofessionals te werk stelt om media-inhoud te produceren. Een organisatie heeft strikte grenzen, men kan zeggen wie lid is en wie niet. De leden van de organisatie oefenen gespecialiseerde functies uit in gestandaardiseerde rollen.

De primaire doelstelling: winst maken. Andere doelstellingen kunnen zijn: het produceren van een kwaliteitsproduct, het dienen van een publiek, professionele waardering, .. .

Het streven naar winst legt heel wat beperkingen en verplichtingen op aan de mediawerkers. Zij moeten inhoud produceren die voldoet aan de eisen van het publiek en adverteerders en moeten anderzijds de productiekosten zo laag mogelijk houden.

Lees meer...

Brongeoriënteerde routines

- Media is sterk afhankelijk van bronnen of voorzieners van ruw materiaal.

- Oefenen een grote invloed uit op de media-inhoud.

- Door beroep te doen op bronnen bespaart men de kost van dure analytici en specialisten

- Sigal heeft de informatiekanalen als volgt ingedeeld:

  • Routinekanalen : officiële handelingen , persberichten, persconferenties en niet-spontane gebeurtenissen (toespraken , ceremonies,…)  veel gebruikt omdat:
    • het hen toelaat hun werk te plannen
    • de job vergemakkelijkt (geen onderzoek nodig)
    • het komt de objectiviteit ten goede (citeren en namen vermelden)

  • Informele kanalen : informele briefings,lekken , niet-gouvernementele kanalen en verslagen van andere nieuwsorganisaties.  in mindere mate gebruikt
  • Ondernemingskanalen : interviews die op initiatief van de journalist worden afgenomen , spontane gebeurtenissen waarbij de journalist ooggetuige is , onafhankelijk onderzoek , eigen analyses van de reporter  weinig gebruikt

Vasterman en Aerden vermelden twee soorten bronnen waar een journalist zich op kan steunen: professionele en niet-professionele;

- Professionele bronnen: mensen die op basis van hun functie beroepsmatig met de pers hebben te maken. Zij zoeken vaak actief toegang tot de media of worden vaak door de pers benaderd. Ze beschikken over veel communicatieve knowhow en hebben soms mediatraining gevolgd. Tot deze categorie behoren vb. politici, voorzitters, woordvoerders,.. Ze komen in het nieuws om diverse redenen:

  • Betrouwbaarheid: je moet de feiten niet nog eens checken
  • Productiviteit: zij zorgen voor een permanente stroom van feiten en meningen
  • Hun aanbod van kant-en-klaar nieuws (zij bieden nieuws aan op een presenteerblaadje)
  • Sociale en geografische nabijheid (zij hebben een vergelijkbare sociaal-culturele achtergrond en een vergelijkbaar opleidingsniveau als journalisten)

- Alle andere bronnen zijn niet-professionele bronnen: dat zijn mensen die niet beroepsmatig met de media te maken hebben, het gaat m.a.w. over ‘gewone mensen’ die niet namens een achterban of een organisatie spreken en geen macht hebben. Vb. ooggetuigen

Invloeden op het niveau van de organisatie

Wat zijn de organisationele invloeden op de media-inhoud? We kunnen onze uiteenzetting het best structureren door het organigram van mediaorganisaties te bestuderen. Het organigram omvat vier belangrijke vragen:

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen