Menu

Veld en spel

- Het veld vormt de afgebakende speelruimte waarbinnen de actoren moeten handelen. De actoren nemen een bepaalde positie (en hebben dus een verschillende machtspositie) in, hebben mogelijkheden die ze inzetten in een confrontatie. Elke actor heeft een grote belangstelling en gelooft in wat hij doet.

- Verschil met spel: velden zijn niet doelbewust gecreëerd en er zijn geen duidelijk geëxpliceerde en gecodificeerde regels als in het spel

Lees meer...

Veld

- wereld, het bestaan van relatief autonome sociale ruimtes of sferen, waarbinnen een eigen “logica” heerst d.w.z. waarbinnen interacties tussen mensen volgens welbepaalde mechanismen verlopen

- Bourdieu: een configuratie van objectieve relaties tussen posities, die fungeert als een verdelingsstructuur van macht en kapitaal.

- positie van de actor in het veld ~> veel of weinig macht of kapitaal en mogelijkheden en beperkingen

- streven naar macht en kapitaal ->strijdperk (het bekleden van een positie en het daarmee samenhangende kapitaalbezit bepalen de eventuele winsten)

- structuur van een veld = een bepaalde stand van de krachtverhoudingen tussen actoren of instellingen die in die strijd verwikkeld zijn.

Lees meer...

De sociale velden-analyse van Pierre Bourdieu

Begrippen mogen niet in het ijle worden gedefinieerd.

Zijn theorie cirkelt rond drie grondbegrippen: veld, kapitaal en habitus. Ze hebben tot doel om bestaande polaire tegenstellingen die vaak in de sociologische theorie opduiken (bv. individu/ maatschappij), op te heffen. Deze tegenstellingen zijn kunstmatig en vertekenen het zicht op de werkelijkheid.

Lees meer...

Stuart Hall

Wat de media weergeven is de preferred reading; geeft een voorkeursinterpretatie aan en heeft een “geleidende werking” op het publiek.

Hoe gaan de verschillende subculturen hiermee om?

- soms directe invloed van de media

~> overname van de preferred reading

- of oppositionele lezing: betekenissen verdraaien en vervangen door anderen

- of nderhandelingspositie: accepteren van enkele zaken

=> Wie met de “alternatieve lezingen” van subculturen rekening houdt, zal de analyse van mediaboodschappen altijd kaderen binnen de maatschappelijke context waarin de boodschap wordt gecommuniceerd.

~> Hoe interpreteren van de boodschap en welke alternatieve betekenis? Ideologische dimensie van code pogen te achterhalen en nagaan hoe de ontvangers de betekenis interpreteren en welke alternatieve betekenis ze eventueel geven.

Lees meer...

Culturele hegemonie

Gramsci: De opvattingen en waarden van de dominante klassen worden overgenomen door andere bevolkingsgroepen omdat zijn niet over alternatieve inzichten beschikken.

~> deze stereotiepen weerspiegelen de ongelijke koloniale verhoudingen en men bleef deze alsmaar opnieuw herhalen ~> de overgenomen code is “onuitgesproken common sense”

 ze functioneren als een ideologie in de marxistische zin (geheel van denkbeelden die de belangen van de ondergeschikte klasse negeert)

-Stuart Hall: door te verwijzen naar wat reeds bekend is, verzekeren ze zich niet alleen van een plaats binnen de gemeenschappelijke voorraad van kennis, maar reproduceren zij deze ook op een selectieve wijze.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen