Menu

Een nieuwe term – So what?

De term marketing was een neologisme om het idee van ‘marktbewerking’ aan te geven. Volgens sommigen betrof het taalkundig het onvoltooid deelwoord van ‘to market’. Anderen menen dat het een samentrekking was van de woorden ‘market’ en ‘getting’.

Sporen van wat marketing is, zijn terug te vinden in duizenden jaren beschavingsgeschiedenis. Voornamelijk daar waar het handeldrijven zich heeft voorgedaan.

De term reclame komt van het Latijnse ‘reclamare’. Dit ‘luid roepen’ was een communicatiewijze om onder andere slaven aan de man te brengen. Wat is er dan nieuw onder de zon? Slaat de term marketing op oude wijn in nieuwe zakken?

Het antwoord op de kritische vraag naar de nieuwheid van het verschijnsel marketing omvat in wezen twee elementen.

û Marketing heeft te maken met deelverschijnselen, die ieder op zich in de grond niet nieuw zijn. Wat dikwijls wel nieuw is, is de verschijningsvorm, maar vooral de omvang waarmee deze deelverschijnselen zich voordoen.

û Die deelverschijnselen doen zich niet zozeer sporadisch en afzonderlijk voor, maar integendeel in combinatie. Dit wil niet zeggen dat ieder deelverschijnsel een identiek en eenvoudig, rechtlijnig toenemend tijdsverloop kent. Men mag beslist de geschiedenis niet simplistisch voorstellen als het gelijktijdig optreden van rechtlijnig groeiende elementen, die elkaar stelselmatig versterken. Van ieder van de deelverschijnselen kan men zeggen dat die merkelijk meer betekenis kreeg.

Verwijst de nieuwe term naar een nieuw verschijnsel? Eerdere deelverschijnselen treden nu:

û Tegelijkertijd op

û Zijn zeer omvangrijk

û En maatschappelijk en economisch ingrijpend

Men kan spreken van een complex flux model van Fullerton.

Het gecombineerd verschijnsel is veel omvattender, ingrijpender, opmerkelijker en substantiëler dan wat eraan voorafging.

Lees meer...

Marketing – een nieuwe term voor een oud begrip

- Er doen zich een aantal treffende overeenkomsten voor tussen een schaakspel en marketing.

  • De speler heeft de beschikking over verschillende instrumenten van verschillende sterkte en met onderscheiden aanwendingsmogelijkheden.
  • Het is niet de eenvoudige som van de middelen die het resultaat bepaalt, maar wel de manier waarop de instrumenten in opeenvolgende fase gecombineerd ingezet worden.
    • = het inzetten van middelen in een concurrentiële contrext.
  • Vooruitzien is regeren: een maketer denkt niet alleen aan het onmiddellijke, maar ook aan de MLT en de LT.
  • De marketer houdt rekening met de verschillende uitkomsten die het gevolg kunnen zijn van zijn initiatieven en reacties hierop.
    • Hij heeft in beide gevallen een strategie in het hoofd, maar is ook in staat tactisch te reageren op onverwachte situaties.
  • Schaakblindheid bij marketing: het zo verdiept zijn in een gegeven toedracht dat men een eenvoudige zet niet opmerkt.

- Tekortkomingen van de metafoor van het schaakspel:

  • De lijst van marketinginstrumenten is veel langer en gevarieerder dan de opsomming van de schaakstukken.
  • Er komen steeds nieuw bedachte wapens op de proppen.
  • De absolute en relatieve kracht en begrenzing van de middelen liggen niet nauwkeurig vast.
  • De spelregels zijn niet expliciet en kunnen beïnvloed worden.
  • De uitkomst is veel genuanceerder dan schaakmat.
  • Continuïteit is het motto.
  • Het aantal marktspelers is niet vastgelegd.
Lees meer...

Can we blame the media ?

Tekst: Van den Bulck & Eggermont: kunnen we de schuld schuiven op de media?

Doel  Onderzoeken of adolescenten maaltijden overslaan of sneller eten om zo tijd uit te sparen voor televisie of spelletjes.  2546 adolescenten van 13 en 16 jaar.

Voor adolescenten staat het ‘eten’ in strijd met het doen van andere activiteiten.

In elke week slaagt 1 op de 10 adolescenten op zijn minst 1 maaltijd over voor oftewel televisie kijken oftewel gamen.

Het komt minder voor in de categorie van adolescenten die aangaven media maar zelden te gebruiken.

Het wordt meer en meer een voorkomende praktijk bij grote mediagebruikers!

Vooral jongens van 13 jaar slagen maaltijden over. Voor games zijn het bijna nooit meisjes.

De auteurs raden ouders aan om de tijd voor televisie en games voor hun kind te limiteren.

Lees meer...

Conclusies

  • Tijd gespendeerd met partner en kinderen is gedaald op werkdagen
  • Er was een compenserende maneuver op zaterdag.
  • Family maaltijden blijven de meest belangrijke gemeenschappelijke activity, maar is gedaald in frequentie en tijd.
  • Passieve aanwezigheid van kinderen is veranderd in een actieve interactie tussen kind en ouder.
  • De dalingen kunnen niet toegewezen worden aan de stijging in vrouwelijke werknemers.
  • De hogere geschoolde mannen spenderen meer tijd met hun familie dan mannen in de arbeidersklasse.
Lees meer...

De familie maaltijd in family time

de meest belangrijke familie activiteit heeft belang verloren! Op weekdagen van 51 naar 27 minuten en ook op zondag wordt er minder lang saman gegenten.

Er is niet enkel een afname van tijd van 1 maaltijd maar in het algemeen een afname van alle gedeelde maaltijden per dag!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen