Menu

Monopolistische concurrentie

is de marktvorm waarmee de consument het meest heeft te maken:

kleding, schoenen, eten worden aangeboden door veel verschillende aanbieders, die door assortiment, merk, service, reclame en wijze van verkoop proberen hun producten tóch te laten verschillen van de producten die de concurrentie aanbiedt.

Lees meer...

Monopolistische concurrentie

is de marktvorm waarmee de consument het meest heeft te maken:

kleding, schoenen, eten worden aangeboden door veel verschillende aanbieders, die door assortiment, merk, service, reclame en wijze van verkoop proberen hun producten tóch te laten verschillen van de producten die de concurrentie aanbiedt.

Lees meer...

doorzichtig

wanneer alle vragers en aanbieders op de hoogte zijn van alles wat er op de markt gebeurt. Daardoor kunnen er voor homogene goederen geen prijsverschillen bestaan als de markt volkomen doorzichtig is. Markten voor consumptiegoederen zijn nooit voorkomen doorzichtig. Door productdifferentiatie zijn markten voor consumptiegoederen ondoorzichtig geworden. Hierdoor kunnen grote prijsverschillen tussen vergelijkbare goederen optreden.

Lees meer...

Homogene goederen

zijn goederen die op volkomen gelijke wijze voorzien in een bepaalde behoefte. Hier bestaat in principe geen prijsverschil tussen deze soort goederen.

Op de markten van consumptiegoederen komen homogene goederen weinig voor. De moderne producent doet zeer veel moeite om zijn product te onderscheiden van de producten van anderen. We noemen dit productdifferentiatie. Door productdifferentiatie ontstaan heterogene goederen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen