Menu

Het aantal vragers en aanbieders.

Hoe minder vragers er zijn, des te meer invloed oefenen ze uit op de prijs.

Drie situaties markten:

1. Er is één aanbieder

2. Er zijn weinig aanbieders

3. Er zijn veel aanbieders

De situatie dat er een bepaald product door slechts één aanbieder wordt aangeboden, noemen we monopolie.

Een belangrijk kenmerk van het monopolie is, dat er geen substituten voor het betreffende goed zijn: het kan niet door een ander, soortgelijk goed worden vervangen. Als er zo weinig aanbieders zijn, dat ze bij hun handelingen rekening houden met de reacties van andere aanbieders, spreken we van oligopolie. Ze houden elkaar goed in de gaten.

Van veel aanbieders is sprake, wanneer de individuele aanbieder géén invloed kan uitoefenen op de marktprijs. De aanbieders kunnen geen invloed uitoefenen op de prijsvorming dus bepalen ze op grond van de marktprijs hoeveel ze zullen aanbieden. We spreken dan van hoeveelheidaanpassing.

Lees meer...

marktvorm

is het geheel van prijsbepalende factoren met betrekking tot een bepaald product.

Wanneer we de verschillende marktvormen bekijken, houden we onder meer rekening met de invloed die vragers en aanbieders op de prijsvorming hebben. Als aanbieders veel invloed op de prijsvorming kunnen uitoefenen, is de prijs hoger dan wanneer ze nauwelijks invloed op de prijs hebben.

De aard van de marktvorm wordt bepaald door:

1. Het aantal vragers en het aantal aanbieders;
2. De aard van het goed;
3. De doorzichtigheid van de markt;
4. De hoogte van de toetredingsbarrières.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen