Het aantal vragers en aanbieders.
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
Hoe minder vragers er zijn, des te meer invloed oefenen ze uit op de prijs.
Drie situaties markten:
1. Er is één aanbieder
2. Er zijn weinig aanbieders
3. Er zijn veel aanbieders
De situatie dat er een bepaald product door slechts één aanbieder wordt aangeboden, noemen we monopolie.
Een belangrijk kenmerk van het monopolie is, dat er geen substituten voor het betreffende goed zijn: het kan niet door een ander, soortgelijk goed worden vervangen. Als er zo weinig aanbieders zijn, dat ze bij hun handelingen rekening houden met de reacties van andere aanbieders, spreken we van oligopolie. Ze houden elkaar goed in de gaten.
Van veel aanbieders is sprake, wanneer de individuele aanbieder géén invloed kan uitoefenen op de marktprijs. De aanbieders kunnen geen invloed uitoefenen op de prijsvorming dus bepalen ze op grond van de marktprijs hoeveel ze zullen aanbieden. We spreken dan van hoeveelheidaanpassing.