Menu

Efficiëntie vd markt

Als je markt hebt met V en A en je laat markt haar weg doen, heb je evenwichtspunt. Je hebt een consumentensurplus (linkse driehoek lichtblauw). Producentensurplus (driehoek eronder). De som van die 2 surplus wordt ook het sociaal surplus genoemd, totale surplus dat de 2 partijen weten te verwerven id markt. Het grootste sociale surplus bereik je wanneer markt in evenwicht is. Stel minder geproduceerd dan het marktevenwicht (dichter bij monopolie)->dan zie je dat C-surplus vermindert, dus bovenste driehoekje. Ook verlies aan P-surplus. Deadweight loss = dood verlies.

Laatste tekening: je zit met competitie en monopolie. Bij monopolie onderproductie, deadweight loss.

Lees meer...

Kosten en producentensurplus

Soortgelijke redenering voor P‟s. Aanbodcurve: kosten van productie per extra eenheid. De 1e eenheid kan geproduceerd worden tegen 6, dan wordt het duurder. Wet afnemend grensproduct, dus stijgen marginale kosten. Stel marktprijs=10 en productie 100 -> eerste eenheid kost 6, dan meer en nog meer. De oppervlakte onder aanbodcurve is niks anders dan totale productiekosten. De som geeft je totale productiekost voor 100 eenheden. Als producent 10 ontvangt, dan is rechthoek zijn globale ontvangsten, wat hij binnenkrijgt. Als je daarvan de kosten van productie aftrekt, heb je een driehoekje. Dat is niks anders dan winst die P realiseert op die productie.

Lees meer...

Hoe komt dat marginale opbrengst altijd kleiner?

Wat gebeurt er als je extra eenheden op de markt zet? Bv van 2->3.

Prijs gaat dalen. C is bereid om 14 te betalen. Als prijs zakt, verlies je 2 pond per eenheid voor de bestaande eenheden. Je verliest 2x2 = 4 pond.

MR: 10 altijd kleiner dan gemiddelde opbrengst (AR). Door extra op markt zetten -> prijs daalt -> verlies.

Lees meer...

Pecuniaire externe voordelen

Het zou kunnen dat ie bepaalde sector de kosten v aantal inputs dalen, omdat er mogelijkheden zijn tot specialisatie. Stel men gebruikt productietechniek, eens sector volume overschrijdt -> mogelijkheid tot specialisatie, zodat dat prijzen van inputs dalen. In dat geval zal nieuwe evenwichtsprijs beneden de oude zijn, omdat prijzen van inputs zijn gedaald en dus ook de productiekosten. Nieuwkomers zullen id markt komen, je eindigt met een nieuwe LT-evenwicht waarbij evenwichtsprijs beneden de oude evenwichtsprijs ligt.

Monopolie

1 aanbieder. Ook belangrijk: enige potentiële aanbieder. Er zijn geen potentiële katers op de kust. Als dat wel het geval is -> contesteerbare markten. Zie infra.

EU: groot vehikel dat bijdraagt tot meer concurrentie. Impliceert dat vraag naar de output ve monopolist = marktvraag. Impliceert dat monopolist altijd marginale opbrengsten heeft die altijd kleiner zijn dan de gemiddelde opbrengsten en de prijs.

Zie vb gemiddelde en marginale opbrengst.

Marginale opbrengst is altijd kleiner dan de gemiddelde opbrengst, buiten de eerste eenheid.

Lees meer...

Pecuniaire externe nadelen

Als dat gebeurt, als de vraag stijgt van blauw naar rood, op KT heb je weer stijging vd marktprijs tot een hoog niveau, er w winsten gemaakt, effect: nieuwkomers, maar nieuwe prijs zal hoger zijn dan de oude prijs. Onderliggende reden daarvoor: onderliggende productiefactoren zijn toegenomen owv bestaan van pecuniaire externe nadelen.

Lees meer...

Sector met constante kosten

De hele output vd sector neemt toe en bedrijven die actief zijn, moeten niet meer betalen voor arbeid-> constante kosten.

Er komen bedrijven bij die exact productietechniek van andere bedrijven kopiëren en even efficiënt werken. Effect: LT-aanbod neemt toe en de minimale kosten veranderen niet. Dus stijging A op korte termijn. Op LT komen bedrijven bij zodanig dat de prijs die vroeger gold, dat wordt de nieuwe prijs.

Op KT als vraag stijgt vd blauwe naar de rode, dan gaat de P stijgen gegeven aantal bedrijven. Nieuwe bedrijven komen, aanbod naar rechts.

Je kan ook een sector hebben waar prijzen niet constant blijven, maar dat vraagverschuiving zodanig groot is, dat prijzen van productiefactoren stijgen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen