Menu

Bernstein over taalcodes

  • Legde nadruk op belang van taal binnen het onderwijs
  • Grote klassengebondenheid van resultaten
    • Goede resultaten  Hogere klassen
    • Slechte resultaten  Lagere klassen
  • Taalgebruik binnen ASO typisch middenklasse taalgebruik.
    • Jongeren middenklasse horen deze taal ook thuis
    • Jongeren lagere klasse niet

Onderscheid:

Elaborated code (1)  Restricted code (2)

(1) Taal van de middenklasse.

“Uitgebreide taal”
= iets ruimere vocabulaire

= grammaticaal gedifferentieerder uitgewerkt

= verbale taal

(2) Taal lagere klassen

“beperkte taal”

= taal is lichamelijker
Bv. Dreun tegen oor
= veel contexicale uitingen
 uitingen die je niet kan begrijpen buiten
de context
Bv. “daar”

Taal van lagere klassen dwingt om taalgebruik gevangen te houden in de context. Terwijl je anders in staat bent om de context te overschrijden, wanneer je spreekt op zeer non-verbale manier geraak je niet uit context.

Besluit: Al die elementen wijzen erop dat de middenklasse taal beter
voorbereidt op de wet

Lees meer...

Willis over ‘lads’: verzet tegen schoolsysteem

  • Culturele studies binnen sociale wetenschappen
    • Onderzoek naar bepaalde groepen van weerspannige leerlingen in TSO.
    • Afkeer onderwijs en omkering van de eisen
      = gaan in tegen alles
      Bv. Leerkracht vraagt iets, zij doen het omgekeerde

 Deden dit niet uit domheid

 Kwamen van lagere sociale klassen en wisten wat sociologen pas na lang zoeken wisten dat scholen sociale ongelijkheid reproduceren en wisten dat ze zéér moeilijk bovenop zouden geraken.

  • Maar: bestendigen daarmee de sociale ongelijkheid
Lees meer...

Elmtowns youth (Hollingshead)

  • 60 jaar geleden, toen heel choquerend
  • Gedachte: Onderwijs creëerde mogelijkheid naar… ???
  • Sprake van segmentering van groepen binnen school
    • Leerlingen onderling
      : Leerlingen hoogste inkomensgroep spraken
      voornamelijk met elkaar af of met leerlingen uit 2e
      hoogste inkomensgroep

      = conclusie geldt voor alle inkomensgroepen!
      = er was dus homogeniteit op basis van sociale
      afkomst!

: leerlingen uit lagere inkomensgroepen
participeerden minder aan buitenschoolse
activiteiten.

Besluit: Sociale segmentering binnen school

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen