= wat doet het voor de betrokken partijen die daaraan verbonden zijn
- Individu
- Schoolsysteem dient om ons iets aan te leren
- Menselijk kapitaal
Cultureel kapitaal Sociaal kapitaal
: kennis waarbij men van alle : leren met mensen om te gaan
initiatieven iets mee kan nemen
Bv. 2e taal Investeren: contacten mee aanknopen
solliciteren, op reis gaan, boek schrijven, …enz.
- Pakhuistheorie
: tijden van economische recessie was het schoolsysteem een
buffer tussen arbeidsmarkt en de jeugd. - Men ging “stockeren”
= jeugd nog een jaartje langer laten studeren
= was heel belangrijk in de jaren ’80
De ‘pakhuistheorie’ : in economische regressie (bv. jaren ’80) dient de school als buffer tussen de jeugd en de arbeidsmarkt. Men probeert de jeugd even te ‘stockeren’ (bv. een jaar langer laten studeren, extra studieduur…) vooraleer ze naar de arbeidsmarkt gaan. Het onderwijs doet hier als het ware dienst als een ‘spaarbekken’ voor jonge arbeidskrachten.
Staat
- Zorgt dat er aan natievorming wordt gedaan, dat onderdanen gemeenschappelijke zaken leren
- Gevoel van nationale samenhorigheid creëren
- Homogeniteit = gemakkelijk om te communiceren
Groepen
Heeft te maken met disciplinering
- Mensen worden opgevoed tot zeer brave mensen
- Onderwijssysteem maakt mensen onmachtig, laat mensen zich neerleggen bij bepaalde dingen
- Reproducent van ongelijkheid; sociale klassen
= voor arbeiders is het belangrijk dat je ze onderwijst
maar ook onmachtig maakt.
= helpt sociale klassensysteem in stand te houden
Doorlichting en selectie werkgevers
- Vaak grootste moeite om mensen te kiezen
- Gedurende 10-15 jaar worden leerlingen voortdurend beoordeelt
= verzwegen manier van selectie ! - Onderwijs is een selectiesysteem waarvoor werkgever dankbaar is.
Certificatie (beroepsgroepen)
- Sommige beroepsgroepen proberen eigen beroep af te bakenen door toegang tot beroep te controleren (kwaliteitscontrole!)
Bv. Arts : felle selectie (ingangsexamens, …) - Uitgeven van specifieke diploma’s = certificatie
‘Vorming’ (ideologische groepen)
- Ideologische groepen hadden er belang bij dat de bevolking werd doordrongen van hun ideeën.
- Proberen eindtermen mee te beïnvloeden
- In plaats van één helder goed functioneel systeem, een soort van veld waar alle verschillende groepen proberen hun ding te doen